Sensortechnologie helpt senioren

Op de Vexpan nieuwjaarsbijeenkomst reageerde Pieter Hansum, Sales Director van Vexpanlid Abel Sensors op het vlak daarvoor gepubliceerde artikel ‘Wat is nodig om parkeergarages seniorproof te maken?’  van Vexpansie redactielid Jitze Rinsma. Hansum: “Mooi en zinvol artikel maar ik heb nog een aanvulling. Namelijk dat sensortechnologie het parkeren makkelijker kan maken”. En zie hier, het door Bart Knol, Product Owner Abels Sensors, geschreven artikel over wayfinding-systemen.

 

Van de redactie Vexpansie  | Bart Knol, Product Owner bij Abel Sensors

 

 

Wayfinding-systemen kunnen aanzienlijk bijdragen aan een betere en veiligere parkeergarage voor senioren om verschillende redenen:

 

1. Duidelijke navigatie: Senioren kunnen soms moeite hebben met het navigeren in complexe omgevingen zoals parkeergarages. Wayfinding-systemen bieden duidelijke en begrijpelijke aanwijzingen, waardoor senioren gemakkelijker hun weg kunnen vinden naar parkeerplaatsen, in- en uitgangen, en andere belangrijke locaties in de garage.

 

2. Reductie van stress en verwarring: Het kan voor senioren stressvol zijn om zich in onbekende omgevingen te begeven, vooral als deze groot en ingewikkeld zijn. Wayfinding-systemen verminderen verwarring door heldere instructies te geven, waardoor senioren zich zelfverzekerder voelen bij het navigeren in de parkeergarage.

 

3. Veiligheid bevorderen: Door senioren efficiënt naar de parkeerplaatsen en uitgangen te leiden, vermindert een wayfinding-systeem het risico op verwarring en mogelijke gevaren. Dit draagt bij aan een veiligere omgeving voor senioren, die mogelijk kwetsbaarder zijn voor ongelukken.

 

4. Aanpassing aan mobiliteitsbeperkingen: Wayfinding-systemen kunnen rekening houden met mobiliteitsbeperkingen van senioren, zoals aangepaste routes voor rolstoelgebruikers of aanduidingen van liften en roltrappen. Dit verbetert de toegankelijkheid en maakt het gemakkelijker voor senioren om de parkeergarage te gebruiken.

 

5. Informatie over beschikbaarheid van parkeerplaatsen: Sommige geavanceerde wayfinding-systemen kunnen real-time informatie verstrekken over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Dit is vooral handig voor senioren, omdat ze mogelijk minder goed ter been zijn en graag weten waar ze het dichtst bij de ingang kunnen parkeren.

 

6. Visuele en auditieve signalen: Wayfinding-systemen kunnen gebruikmaken van visuele en auditieve signalen om senioren te begeleiden. Heldere bewegwijzering en gesproken aanwijzingen kunnen de algemene oriëntatie vergemakkelijken en het voor senioren eenvoudiger maken om de juiste route te volgen.

 

Al met al dragen wayfinding-systemen bij aan het verbeteren van de algemene ervaring van senioren in parkeergarages door hen te helpen bij het veilig en efficiënt navigeren in deze complexe omgevingen.

 

Meer informatie
>
Abel Sensors

 

 

 

 

Tags

parkeren senioren parkeergarage wayfinding sensortechnologie

Bekijk meer artikelen

Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving

De loopbaan van Sander ten Hoorn in de parkeerwereld. Gegrepen door het parkeervirus.

Lees meer

Expertteam: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er in Nederland?

Vraag van Mario van Ginkel Triflex aan het Vexpan Expertteam: Is er een overzicht te geven van de omvang van de parkeermarkt / totale parkeercapaciteit in Nederland? Lees het antwoord.  

Lees meer

Amsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden

Grote auto's als SUV's die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om 'auto's met overgewicht' meer parkeergeld te laten betalen.

Lees meer

Mogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers

Een herkenbaar beeld voor strandbezoekers: aansluiten in de file en lang zoeken naar een parkeerplek. Adviesbureau Goudappel onderzoekt met veldwerkbureau NDC voor gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen.

Lees meer

Betaald parkeren in de hele gemeente Utrecht in 2034 een feit

Met aanvullende maatregelen zoals het stadsbreed invoeren van betaald parkeren en het fors verlagen van de parkeernorm bij nieuwbouw wordt een volgende stap gezet om auto’s uit Utrecht te weren.

Lees meer

Peter Vissers: 'Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse'

Dordrecht heeft bij het ontwikkelen van ideeën rond een nieuwe stadswijk de methodiek Wikken en Wegen gebruikt. Hierbij is ook gekeken naar de effecten van keuzes op onder meer mobiliteit en leefbaarheid, luchtkwaliteit en gezondheid.

Lees meer
1 27 28 29 30 31 53