Sensortechnologie helpt senioren
Op de Vexpan nieuwjaarsbijeenkomst reageerde Pieter Hansum, Sales Director van Vexpanlid Abel Sensors op het vlak daarvoor gepubliceerde artikel ‘Wat is nodig om parkeergarages seniorproof te maken?’ van Vexpansie redactielid Jitze Rinsma. Hansum: “Mooi en zinvol artikel maar ik heb nog een aanvulling. Namelijk dat sensortechnologie het parkeren makkelijker kan maken”. En zie hier, het door Bart Knol, Product Owner Abels Sensors, geschreven artikel over wayfinding-systemen.
Van de redactie Vexpansie | Bart Knol, Product Owner bij Abel Sensors
Wayfinding-systemen kunnen aanzienlijk bijdragen aan een betere en veiligere parkeergarage voor senioren om verschillende redenen:
1. Duidelijke navigatie: Senioren kunnen soms moeite hebben met het navigeren in complexe omgevingen zoals parkeergarages. Wayfinding-systemen bieden duidelijke en begrijpelijke aanwijzingen, waardoor senioren gemakkelijker hun weg kunnen vinden naar parkeerplaatsen, in- en uitgangen, en andere belangrijke locaties in de garage.
2. Reductie van stress en verwarring: Het kan voor senioren stressvol zijn om zich in onbekende omgevingen te begeven, vooral als deze groot en ingewikkeld zijn. Wayfinding-systemen verminderen verwarring door heldere instructies te geven, waardoor senioren zich zelfverzekerder voelen bij het navigeren in de parkeergarage.
3. Veiligheid bevorderen: Door senioren efficiënt naar de parkeerplaatsen en uitgangen te leiden, vermindert een wayfinding-systeem het risico op verwarring en mogelijke gevaren. Dit draagt bij aan een veiligere omgeving voor senioren, die mogelijk kwetsbaarder zijn voor ongelukken.
4. Aanpassing aan mobiliteitsbeperkingen: Wayfinding-systemen kunnen rekening houden met mobiliteitsbeperkingen van senioren, zoals aangepaste routes voor rolstoelgebruikers of aanduidingen van liften en roltrappen. Dit verbetert de toegankelijkheid en maakt het gemakkelijker voor senioren om de parkeergarage te gebruiken.
5. Informatie over beschikbaarheid van parkeerplaatsen: Sommige geavanceerde wayfinding-systemen kunnen real-time informatie verstrekken over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Dit is vooral handig voor senioren, omdat ze mogelijk minder goed ter been zijn en graag weten waar ze het dichtst bij de ingang kunnen parkeren.
6. Visuele en auditieve signalen: Wayfinding-systemen kunnen gebruikmaken van visuele en auditieve signalen om senioren te begeleiden. Heldere bewegwijzering en gesproken aanwijzingen kunnen de algemene oriëntatie vergemakkelijken en het voor senioren eenvoudiger maken om de juiste route te volgen.
Al met al dragen wayfinding-systemen bij aan het verbeteren van de algemene ervaring van senioren in parkeergarages door hen te helpen bij het veilig en efficiënt navigeren in deze complexe omgevingen.
Meer informatie
> Abel Sensors
Bekijk meer artikelen
Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag
Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.
Lees meerKeynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’
Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
Lees meerUitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'
Lees meerSociaal bewogen parkeerbeleid
Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.
Lees meerMaximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024
Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).
Lees meerAutoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.
Lees meer