Parkeergarages duurzaam beschermen met PMMA
Bovengrondse parkeergarages hebben veel te leiden onder de genoemde gevaren in het Vexpansie artikel ‘Duurzaam betononderhoud in parkeergarages’. Tegenwoordig worden deze constructies daarom vaak duurzaam beschermd door middel van PMMA. Mario van Ginkel, Salesmanager bij Triflex B.V., deelt hun kennis van verschillende oplossingen die voor eigenaren en beheerders van parkeergarages van grote toegevoegde waarde zijn.
Van de redactie van Vexpansie | Mario van Ginkel, Salesmanager Triflex
Kennis van verschillende oplossingen
Mario van Ginkel: “Door onze jarenlange ervaring weten wij als geen ander welke eisen worden gesteld aan waterafdichtings-, oppervlakte-, en beschermingssystemen. Vanuit Triflex leveren wij zowel Epoxy en PolyUrethaan als ook PMMA in de vorm van diverse parkeervloersystemen. Wij kennen dus de verschillen tussen deze producten van binnenuit.”
Waarin is PMMA dan anders dan de andere producten? Vooral in buitensituaties zoals bij bovengrondse parkeergarages onderscheidt de kunststof PMMA zich ten opzichte van de andere genoemde alternatieven in een veel langere levensduur, vaak wel tot twee keer zo lang. De parkeervloersystemen van Triflex op basis van PMMA hebben een bewezen levensduur van zeker 25 jaar en onze referentieprojecten bewijzen dat.
De voordelen van PMMA
In het kader van TCO (Total Cost of Ownership) is de keuze voor een parkeervloersysteem op basis van PMMA dan ook economisch gezien de meest interessante oplossing; de investering kan een eigenaar uitsmeren over 25 jaar. Uiteraard dient er in deze periode aandacht te zijn voor het reinigen en onderhouden van de vloer. Na deze periode kan met een beperkte renovatie, in de vorm van een nieuwe slijtlaag, de levensduur gemakkelijk weer langdurig worden verlengd. De kunststof PMMA heeft namelijk de eigenschap om uitstekend te hechten aan eerder aangebrachte PMMA, ook al zitten hier veel jaren tussen.
Andere belangrijke voordelen van het toepassen van dit type kunststof ten opzichte van andere kunststoffen zijn onder andere:
• PMMA zorgt voor een chemische aanhechting wat sterker is dan de mechanische aanhechting die bij andere kunststoffen moet worden verkregen.
• PMMA is minder gevoelig voor de weersomstandigheden tijdens de uitvoering, waardoor er aanzienlijk minder faalkosten en eventuele toekomstige problemen te verwachten zijn.
• PMMA heeft een snellere uitharding, wat zorgt voor een kortere sluitings- en doorlooptijd van een renovatie.
• PMMA biedt de mogelijkheid om waterdichting te combineren met een coating of slijtlaag.
Scheuroverbrugging, waterdichtheid en detailleringen
Voor het kiezen van het juiste parkeervloersysteem om het beton in een parkeergarage te beschermen, zijn de ondergrond en de eisen aan de onderliggende ruimten bepalend. De ondergrond kan door weers- of mechanische invloeden continu bewegen en daardoor gevoelig zijn voor scheurvorming. Om bestaande of te verwachten scheuren te kunnen overbruggen, dan wel een waterdichtheid te kunnen garanderen, wordt er vaak gekozen voor een deels of volledig gewapende afdichting. Deze wapening bestaat uit het integreren van een polyestermembraan in het parkeervloersysteem.
Ook detailleringen zoals dilataties, doorvoeren, goten, putten, lichtmasten en opstanden kunnen hiermee waterdicht worden ingewerkt. Hiermee wordt een gegarandeerde duurzame afdichting verkregen op de punten waar dat ook echt noodzakelijk is. Ook de onderliggende ruimtes worden op deze manier duurzaam beschermd, want vocht krijgt geen kans om door te trekken naar de onderliggende ruimtes.
Kortom, er zijn veel verschillende parkeervloersystemen voor parkeergarages en er is niet één oplossing voor alle diverse situaties in Nederland. Daarom is het belangrijk om alle belangrijke zaken eerst goed in kaart te brengen en aan de hand van dit overzicht te bepalen welke oplossing gewenst en nodig is. Vanuit de fabrikanten is er veel kennis en ervaring beschikbaar en daar kan de markt goed gebruik van maken.
Meer informatie
> Triflex
> Mario van Ginkel
> Vexpansie artikel ‘Duurzaam betononderhoud in parkeergarages’
> 7 handreikingen Duurzaam onderhoud in parkeergarages
Bekijk meer artikelen
Parkeergarages voortaan gratis in Almelo
Automobilisten kunnen straks (deels) gratis hun auto kwijt in de parkeergarages in de binnenstad van Almelo. Deze geste moet meer bezoekers naar het centrum trekken. De gemeente trekt er de komende jaren een miljoen euro voor uit.
Lees meerAdvies aan Hoge Raad over rechterlijke toetsing kosten naheffing parkeerbelasting
Er is een stijging van het aantal bezwaren en procederen voor naheffing parkeerbelasting door de opkomst van de no cure no pay bedrijven. De rechtbank Oost Brabant koos bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting.
Lees meerWinkelbestedingen en de vervoerwijze van klanten
De laatste tijd is de discussie over het belang van automobilisten, fietsers en voetgangers in winkelgebieden weer opgelaaid. Hoogste tijd dus om eens nader te kijken naar wát nu eigenlijk gemeten wordt in deze onderzoeken.
Lees meerGouda legt vier scenario’s betaald parkeren voor aan inwoners
De gemeente Gouda gaat eind oktober vier scenario’s voor invoering van betaald en vergund parkeren voorleggen aan de inwoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem.
Lees meerOp steeds meer plekken betaal je om te parkeren, 'worsteling voor gemeenten'
Gisteren berichtte NOS Nieuwsuur over de ‘worsteling van gemeenten' over betaald parkeren en de parkeermythen. De datajournalist van Nieuwsuur benaderde Vexpan hoe hij de toename van betaald parkeren in Nederland in kaart kon brengen.
Lees meerNationaal Laadonderzoek 2024: elektrische rijder wil slim laden
Steeds meer elektrische rijders zien de voordelen van slim laden bij de laadpaal, zo blijkt uit Nationaal Laadonderzoek 2024. Het jaarlijkse onderzoek, dit jaar de vijfde editie, is het grootste landelijke onderzoek naar de meningen en ervaringen van elektrische rijders (EV-rijders).
Lees meer