College Amstelveen nieuw voorstel parkeerbeleid na bezwaren
Het college van Amstelveen heeft een nieuw voorstel opgesteld voor invoering van betaald parkeren in Amstelveen. Invoering van betaald parkeren zal voortaan alleen gebeuren bij daadwerkelijke parkeeroverlast. Het eerder voorgestelde strakke invoeringsschema is losgelaten. Dit is te lezen op de site van de gemeente. In februari en maart neemt de raad hierover een besluit.
Aanpassing na inspraak
Het college had in november 2024 een plan gepresenteerd om proactief betaald parkeren in te voeren in wijken waar parkeeroverlast werd verwacht. Hierop kwamen tijdens de inspraakperiode echter veel bezwaren van inwoners binnen die momenteel geen parkeerdruk ervaren in hun wijk. Onder de bezwaren bevond zich een petitie met meer dan 6.000 handtekeningen. Het college heeft daarom besloten het oorspronkelijke voorstel in te trekken.
Flexibel invoeringsbeleid
Met het nieuwe beleid wordt betaald parkeren alleen ingevoerd in wijken zoals Westwijk, Middenhoven en Waardhuizen als er sprake is van aantoonbare parkeeroverlast en voldaan wordt aan de eisen. Daarbij wordt sneller ingegrepen bij lokale problemen, zoals bij appartementencomplexen. Zo blijft het beleid flexibel en gericht op het zoveel mogelijk behartigen van de belangen van inwoners, ondernemers en bezoekers.
Nieuwe maatregelen en verbeteringen
Het toekomstige parkeerbeleid biedt ook ruimte voor verbetering van vergunningen, zoals gratis vergunningen voor Amstelveenpas-houders en aangepaste regelingen voor mantelzorgers en dienstverlenende beroepsgroepen. Daarnaast zal lokale parkeeroverlast sneller aangepakt kunnen worden en wordt het mogelijk om bij overlast betaald parkeren uit te breiden naar ’s avonds en zaterdagen. 2 keer per jaar worden parkeermetingen uitgevoerd, die dit proces moeten ondersteunen.
Meer informatie
> Lees verder
Meer nieuws
NEN 9120 en de gevolgen voor parkeren
Gisteren nam minister Keijzer de nieuwe NEN 9120 – Toegankelijkheid Gebouwen – in ontvangst tijdens de Bouwbeurs. Vexpan heeft verzocht om het aantal parkeerplaatsen dat NEN 9120 adviseert niet te verhogen ten opzichte van de bestaande praktijk.
Lees meerDiplomaten, verkeersboetes en naheffingen parkeerbelasting
Diplomaten genieten wereldwijd van immuniteit. Hoe zit dat met onbetaalde boetes en naheffingen? Hoe worden diplomaten nu aangesproken op verkeersovertredingen? En wat kunnen gemeenten doen om openstaande parkeerbelastingen te innen?
Lees meerEPA Awards 'Oscars van de parkeerindustrie' terug
De meest prestigieuze parkeerprijzen – de European Parking Awards (EPA Awards) – ook wel de “Oscars van de parkeerindustrie” genoemd, zijn terug. De prijzen worden uitgereikt tijdens de 21e European Parking Conference & Exhibition.
Lees meerVerplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum
Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden.
Lees meerCollege Amstelveen nieuw voorstel parkeerbeleid na bezwaren
Het college van Amstelveen heeft een nieuw voorstel opgesteld voor invoering van betaald parkeren in Amstelveen. Invoering van betaald parkeren zal voortaan alleen gebeuren bij daadwerkelijke parkeeroverlast.
Lees meerRegels Hoge Raad betalen parkeerbelasting door pakketbezorgers op betaaldparkerenplek
Voor auto’s die worden stilgezet op een plek voor betaald parkeren hoeft geen parkeerbelasting te worden betaald als het gaat om het ‘onmiddellijk laden of lossen’ van goederen. Dat heeft de Hoge Raad beslist in een zaak van een pakketbezorger.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.