Handreikingen duurzaam onderhoud parkeergarages
Hoe kun je het onderhoud van parkeergarages beter, efficiënter en duurzamer maken? VBR (Vereniging Beton Reparatiebedrijven) en Vexpan werkten aan een zevental handreikingen die eigenaren/exploitanten van parkeergarages handvatten bieden.
Overigens kunnen alle eigenaren van betonnen objecten hier hun voordeel mee doen. De auteurs van de handreikingen, Jitze Rinsma en Peter Nuiten, hebben bij de samenstelling ervan dankbaar gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van de leden van de VBR, de Vereniging van Leveranciers van Betonreparatie- en Beschermingsmiddelen VLB en de Vereniging Adviseurs voor Betononderhoud en -Reparatie VABOR.
De onderwerpen
De handreikingen zijn te downloaden via de website van de VBR en behandelen:
- Introductie: Wat is duurzaam onderhoud, borging of verlenging van de beoogde levensduur, onderhoudsscenario’s en aanbevelingen.
- Inspecties, onderzoek en advies
- Betonreparaties
- Vloerafwerkingen
- Dilataties in vloeren en wanden
- Het opstellen en gebruik van een MeerJarenOnderhoudsplanning MJOP
- Duurzaam ontwerp
Meer informatie
VBR heft zichzelf op. Met ingang van 1 januari 2024 heeft Bouwend Nederland een nieuwe vakgroep binnen haar gelederen: de Vakgroep gecertificeerde BetonReparatieBedrijven (VBR).
De downloads staan op de site van Bouwend Nederland.
Bekijk meer artikelen
Slimmer Parkeren in Dordrecht: naar sturend parkeerbeleid voor groene en leefbare stad
In het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 wordt een duidelijke koers uitgezet: Dordrecht wil een sterke, groene en leefbare stad zijn met een slimmer en sturend parkeerbeleid. Peter Vissers geeft inzicht in het beleid.
Lees meerDeelmobiliteit: leuke niche, maar geen oplossing
Er zijn van die innovaties waar de buitenwacht al jaren hoopvol naar kijkt, maar waar het echte succes maar niet wil komen. Deelmobiliteit is daar het schoolvoorbeeld van, aldus Carlo van de Weijer.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld | Sjoerd Stienstra: 50 jaar in het parkeervak
Wij kennen niemand die langer dan Sjoerd Stienstra in het parkeervak meeloopt. En dat komt niet in de laatste plaats doordat hij niet van ophouden weet. Hij is nog steeds ongelofelijk enthousiast over het vakgebied.
Lees meerVervoerwijzekeuze naar centrumgebieden - verleden, heden en toekomst
Sjoerd Stienstra en Robin van Lieshout beschouwen op basis van verschillende onderzoeken de ontwikkeling van de vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden en de economische effecten daarvan. Verleden, heden en toekomst.
Lees meerWeesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid
Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.
Lees meerRenkum kiest voor mensgerichte mobiliteit
Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.
Lees meer