Parkeergarage Rokin: in alles uitdagend!

Hartje Amsterdam ter plaatse van Metrostation Rokin lag al jarenlang het casco van de gelijknamige parkeergarage. Hegeman Bouw & Infra ging de uitdaging aan om deze op ‘postzegelformaat’ volgens moderne bouwmethodieken af te bouwen. Een terugblik op een bijzonder bouwproject.

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2020-2 | Tekst Jelle van Egmond]

 

Het casco boven het voorziene metrostation Rokin van de Noord/Zuidlijn, met een capaciteit van 293 parkeerplaatsen en circa 260 stallingsplaatsen voor fietsen werd jaren geleden gelijktijdig met de Noord/Zuidlijn gerealiseerd. De eerste vraag was dan ook: Wat is de staat van het casco en voldoet deze nog aan de huidige regelgeving? Gelukkig bleek de staat van het casco nog redelijk goed te zijn en was het op enkele bekistingsresten na in redelijk goede bouwtechnische staat. We hebben het casco laten toetsen. Dit was een eis ook van de opdrachtgever, want tijdens bij ontwerp van het casco werd nog uitgegaan van de NEN 2443 uit 2000. Het bleek dat de omgang met lekwater een uitdaging was. Bij sneeuw wordt er met auto’s veel sneeuw(water) binnengereden; hier hebben we uiteindelijk een niet voorziene separate pompput voor gerealiseerd.

 

Tenderfase

Tijdens de tender- en engineeringsfase werd middels de opzet van een 3D-model (BIM) verder veel aandacht geschonken aan het raakvlakmanagement met diverse andere uitvoeringsdisciplines, denk hierbij aan het staalwerk en de installaties. Om met diverse disciplines in 3D te kunnen afstemmen en fouten (zogenaamde clashes) eruit te halen is het van groot belang dat alle input op eenduidige/ juiste wijze aangeleverd wordt bij de partij die de regie heeft, Hegeman in dit geval. Het model bleek echter niet zaligmakend en het bleek uiteindelijk bovenal ervaring en mensenwerk dat doorslaggevend was bij bijvoorbeeld het raakvlakmanagement met bestaande wapening. Het was een flinke inspanning om die niet te raken.

Binnen het met de gemeente Amsterdam gesloten DBM-contract (Design, Built and Maintenance) moest ook vanwege de onderhoudsverplichtingen naar de toekomstige gebruiksomstandigheden worden gekeken. De vloercoating is daarvan een mooi voorbeeld waarbij je in de tenderfase al kijkt naar de toekomstige waarde. Bij een goedkoop coatingsysteem moeten de bochten door slijtage vaak na een beperkt aantal gebruiksjaren weer worden voorzien van een nieuwe coating, met een goed systeem is het onderhoud aan de vloeren te minimaliseren. Gekozen is voor een hoge kwaliteit. Een bijkomend voordeel is dat de parkeergarage later niet (deels) dicht hoeft voor onderhoud van de vloeren.

 

Bewoners

Het project ligt in centrum van Amsterdam, dus was er veel aandacht voor het omgevingsmanagement en de aanvoer van materialen. Gelukkig zijn de meeste activiteiten onder de grond. Echter: de mensen in de buurt van de garage hebben jarenlang in de bouwput van de Noord/Zuidlijn gezeten. De omgeving was blij met de nieuwe inrichting. Mooie bestrating, horecagelegenheden hebben hun terrasje er netjes bijliggen en dan moet de garage worden afgebouwd. Dat lag gevoelig! De buurtbewoners waren tegen het ontwerp voor de lichtopbouw, dat wel boven het maaiveld komt. De buurt zat er zo bovenop, dat ze zelfs een architect heeft laten kijken naar een ander ontwerp. Samen met de opdrachtgever is het project goed gemanaged. Logistiek gezien lag er nog een uitdaging. De vrachtwagens kwamen daarom vaak ‘s morgens vroeg met materialen en reden dan de hellingbaan op. De materialen werden middels elektrisch materieel de garage ingereden. Gelukkig was het ’s ochtends rustig. Amsterdam komt op die locatie laat op gang.

Al met al is het project goed verlopen en is de Rokingarage op 6 mei 2020 geopend. De garage heeft parkeerplaatsen voor invaliden en beschikt over faciliteiten voor elektrisch laden.  80 procent van de parkeerplaatsen is voor vergunninghouders. Voor kortparkeerders bedraagt het tarief 6,30 euro per uur met een maximum van 63 euro per dag.

De opening van de fietsenstalling volgt in de loop van deze zomer.

 

Jelle van Egmond, Commercieel manager Hegeman Bouw & Infra BV

 

 

 

Tags

parkeergarage bouwproject Rokin vloercoating

Bekijk meer artikelen

Norm toegankelijkheid gebouwen in aantocht

Gebouwen, dus ook parkeergarages zouden voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking makkelijk toegankelijk moeten zijn. Daar lijkt nu schot in te komen door een nieuwe brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over de voortgang van het Actieplan Toegankelijkheid voor de Bouw.

Lees meer

Parkeervisie Leiden De nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren

Leiden heeft flinke ambities voor de toekomst, zo bleek bij het aantreden van het nieuwe college in 2018 en het nieuwe beleidsakkoord 2018-2022. Ambities op het gebied van onder meer duurzaamheid, mobiliteit en parkeren.

Lees meer

Coronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde

Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.

Lees meer

100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR

Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten

Lees meer

Rechter aanvaardt flexibele parkeernormen met MaaS

De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.

Lees meer

Parkeeroplossing in strijd met parkeerbeleid

Een omgevingsvergunning voor een nieuwbouw­complex gaat tot twee keer toe onderuit, terwijl er niet één maar zelfs twee parkeeroplossingen zouden zijn. Dat het toch misgaat, komt – helaas – door een formele reden, zo blijkt. Onnodig, zo lijkt het. Wat ging er fout en welke oplossingen zijn er?

Lees meer
1 31 32 33 34 35