Onderzoek studenten HAN Automotive voor VEXPAN: Fietsmobiliteit in 2040
Vanuit de samenwerking tussen Vexpan en HAN Automotive hebben 4e-jaars studenten onderzoek gedaan naar de opkomende trends en de rol van de lichtste mobiliteit (fietsen en aanverwante vervoersmiddelen) in een binnenstedelijke omgeving. De vraag waar de studenten voor stonden was om een beeld te schetsen van binnenstedelijke fietsmobiliteit in 2040 om te komen met oplossingen voor de dan geldende fietsparkeerproblematiek.
Van de redactie Vexpansie | Koen Lau, Projectleider en Hoofddocent HAN Automotive Research
Dit onderzoek is uitgevoerd aan de hand van het Double Diamond model, waarbij in een eerste slag onderzoek gedaan wordt om duidelijkheid te verkrijgen in de problematiek en focus te leggen naar oplossingsrichtingen. In de tweede slag wordt het ontwerp van de oplossing ontwikkeld om daarmee tot een doelgerichte oplossing, of een aanzet daartoe.

Afbeelding 1: Double Diamond Model, van Yellowslice
Methode
Werken met deze methode vanuit de toekomst geeft zicht op dominante trends en ontwikkelingen die, met hoge impact en hoge onzekerheid, een stempel drukken op de toekomst. Door deze mee te nemen in het ontwerp van de oplossingen kunnen beleidsmakers zich voorbereiden op te nemen beslissingen, dan wel sturing geven aan een gewenste situatie. Een geparametriseerd rekenmodel op basis van metingen en bevindingen geeft een helder beeld van de consequenties van besluiten.
Glazen bollen met voorspellende vermogens zijn onbetrouwbaar. Gedegen onderzoek biedt die houvast wel.
Onderzoek
De onderzoeksfase is uitgevoerd door middel van scenario ontwikkeling. Hierin zijn trends en trendclusters gewaardeerd op impact en onzekerheid. De meest dominante twee zijn uitgewerkt:
- Voortdurende impact van de auto op de binnensteden of het grotendeels verdwijnen van automobiliteit enerzijds
- en anderzijds het eigendom of juist het delen van fietsen, in haar vele verschijningsvormen.
Scenario 3: privé fietsbezit in auto-afhankelijke stad
Vanuit deze 2 elementen kunnen 4 scenario’s ontwikkeld en beschreven worden.

Afbeelding 2: 4 scenario’s
Onze huidige tijd lijkt het meest op scenario 3: grotendeels privé fietsbezit in een auto-afhankelijke stad waar auto’s de belangrijkste mobiliteitskeuze zijn. Delen is nog geen optie omdat het makkelijker en goedkoper is om je fiets te bezitten. We denken wel dat dit in de toekomst een grote verschuiving kan hebben wanneer bedrijven als (My Wheels) of (OV Bikes) groeien en delen een handigere optie zal zijn voor mensen in de binnenstad, juist voor de nieuwe generaties.
De ontwerpfase is gestart vanuit deze 4 scenario’s. Veldonderzoek, beschrijving van de observaties, het verzamelen van data door metingen en bronnenonderzoek en de daaropvolgende analyse heeft een groeivoorspellingsmodel opgeleverd. Het model is bedoeld om een voorspelling te geven van het fietsgebruik op hun typen. Het bereik is gepland tot na 2040 met 5 jaar controlepunten. Met dit model kunnen gebruikers het verschillende fietsgebruik in de vier scenario’s herkennen.
Binnen het rapport zijn alle scenario’s voor een type stad doorgerekend met als resultante de benodigde ruimte voor het parkeren van fietsen. Als de verschillende scenario’s bij elkaar geplaatst worden is een opmerkelijk verschil waarneembaar.

Afbeelding 3: 4 Scenario’s doorgerekend naar fietsparkeerruimte
Vervolg
Is met dit onderzoek de toekomst nu duidelijk? Nee zeker niet! Er zijn te veel factoren die onzekerheden meer of minder belangrijk maken, neem alleen al de politieke keuzes, de financieel economische keuzes of keuzes die te maken hebben met leefbaarheid / leegloop van binnensteden of de ontwikkeling van de 15 minuten stad.
Consequenties keuzes bespreken op Seminar Fietsparkeren 27 juni 2024
Wat brengt dit onderzoek dan wel? Het maakt consequenties van keuzes duidelijk, het roept op tot het bundelen van krachten, data, informatie en kennis over dit thema. En laat dat nou juist de bedoeling zijn van de Vexpan Seminar Fietsparkeren ‘Samen aan de Slag’ op 27 juni in het gebouw van de HAN in Arnhem.
Meer informatie
> HAN Automotive
> Seminar Fietsparkeren Samen aan de slag | 27 juni 2024
> Samenwerking Vexpan en HAN
Bekijk meer artikelen
Gemeente Rotterdam: Grote plannen voor fietsparkeren, maar uitdaging om te realiseren
In dit artikel vertellen Sander de Groot, productmanager Fietsenstallingen bij Gemeente Rotterdam, en Bart Christiaens, fietscoordinator van Gemeente Rotterdam, over de plannen en uitdagingen van het ambitieuse fietsprogramma.
Lees meerFietsparkeren rond treinstations
NS-ketenmobiliteit richt zich vooral op het voor- en natransport van de trein: niet alleen autoparkeren, fietsparkeren, OV-fiets, maar ook bagagekluizen, toiletten en wachten op het station.
Lees meerFietsparkeren op stations: Het dilemma van de eerste 24 uur gratis
Het succes van het regime van "eerste 24 uur gratis" voor fietsparkeren rond stations heeft geleid tot verbeterde bezettingsgraden in stallingen en een afname van zwerffietsen op straat maar brengt ook uitdagingen met zich mee.
Lees meerAandacht voor fietsparkeren is essentieel
De gemeente Eindhoven stimuleert bezoekers om op de fiets naar het centrum te komen. Het aanbod van fietsparkeerplaatsen blijft echter achter op de groeiende vraag.
Lees meerMet ondergrondse fietsenstalling ruimte Leidseplein
In het verleden struikelden bezoekers van het Leidseplein in Amsterdam soms over de fietsen en brommers. Dat is door de ondergrondse fietsenstalling nu verleden tijd.
Lees meerFietsenstalling Zwolle
Nederland heeft er sinds 8 maart 2021 een grote fietsstalling bij (5.800 plaatsen): bij het centraal station in Zwolle. De nieuwe ontwikkeling past in de trend van vernieuwing van stationsstallingen in Nederland.
Lees meer