Expertteam: Hoe breed moet parkeerplaats voor vrachtwagen zijn?
Een SHE-Expert van Jacobs Douwe Egberts vraagt zich af: hoe breed moet een parkeerplaats voor een vrachtwagen zijn bij parallel parkeren? Het antwoord komt van Vexpan Expertteam.
Verschillende aspecten
Bij het parkeren van vrachtwagens komen altijd verschillende aspecten kijken want de benodigde breedte en lengte is onder andere afhankelijk van aanpalende zaken, zoals de breedte van de naastgelegen rijbaan en ook de vraag of het al dan niet wenselijk is om ook de achterdeuren van de vrachtwagen nog te openen. Daarom een langer antwoord op deze vraag inzake de breedte van een parkeerplaats (opstelplaats) voor vrachtwagens.
Korte antwoord
Als eerste het korte antwoord op de vraag, daarna enkele andere aspecten:
- Voor puur het opstellen van de vrachtwagen zelf is een breedte van 2,60 m benodigd (dit is de standaardbreedte van een vrachtwagen). En dat is zonder de spiegels dan wel de spiegels ingeklapt.
- Uitgeklapte spiegels voegen tussen de 0,5 á 0,6 m aan totale breedte toe aan de vrachtwagen.
- Om een vrachtwagen dus enkel en alleen op te stellen met de spiegels uitgeklapt dient u rekening te houden met een totale breedte van 3,10 meter.
Andere aandachtspunten breedte
Dan de andere aandachtspunten in relatie tot de breedte:
- Als het wenselijk is om de achterdeuren van de vrachtwagen te openen, dan moet ook hiermee rekening worden gehouden. Een achterdeur van een vrachtwagen heeft 1,30 m aan ruimte nodig, zodat de deur helemaal kan ronddraaien en aan de zijkant van de wagen kan worden vastgehaakt. Nu geeft de SHE-Expert aan dat in deze casus het gaat over parallel parkeren. Dus de ruimte voor de deur is in deze situatie met name nodig indien de opstelplaats naast een gevel is gesitueerd. Dan heb je vanuit de gevel dus minimaal 1, 30m (+ een kleine marge van minimaal 0,1m) + 2,60m = minimaal 4,00m.
- Dan hangt een van de spiegels wel over de rijbaan. Is dit vanwege de rijbaanbreedte onwenselijk? Dan is minimaal 4,30 m benodigd.
- Houdt er daarnaast rekening mee dat naast de minimaal 1,25 m het nodig is om een chauffeur veilig in en uit de cabine te kunnen laten klimmen. Is de opstelplaats op een locatie gesitueerd met zeer weinig én langzaam rijdend verkeer? Dan is het mogelijk om hiervoor de rijbaan te gebruiken. Is het verkeersbeeld hiervoor te druk, dan dient dit meegenomen te worden in het totale ontwerp van de opstelplaats om zo de veiligheid van de chauffeur (en een eventuele bijrijder) te borgen.
Nog meer relevante maten voor ontwerp
Om volledig te zijn hierbij ook nog de andere relevante maten voor het ontwerp van de opstelplaats(en):
- Lengte bij solo vrachtwagen 12,0 m
- Lengte bij trekker-trailer combinatie 16,50 m
- Lengte bij vrachtwagen-aanhangwagen combinatie 18,75 m – maar deze combinatie komt heel weinig voor in NL
Achter de wagen nog rekening houden met:
- Laadklep die naar achteren neerklapt: 1,50 à 2,0 m afhankelijk van type
- Ruimte om met een palletwagen of rolcontainers aan de achterkant de laadklep op/af te kunnen: 1,50 à 2,0 m
Dus ten opzichte van de voertuiglengte nog minimaal 3 m en bij voorkeur 4 m extra lengte tbv laad-los ruimte.
Meerdere opstelplaatsen
Indien sprake is van meerdere opstelplaatsen achter elkaar staan dan dient ook rekening te worden gehouden met voldoende tussenafstand, zodat wagens bij vertrek achter de wagen die er voor staat langs kunnen gaan. Voor vrachtwagens en wagens met aanhanger is ca 3 m voldoende, maar voor een trekker-trailer combinatie is ca 6,5 m nodig. De weg waar de wagen op draait moet bovendien breed genoeg zijn.
Belangrijk bij lengte opstelvak
Tot slot nog een erg belangrijke factor inzake de benodigde lengte van het opstelvak. Als het opstelvak naast de rijbaan ligt, maakt het heel veel uit of de wagen bij vooruit inrijden eerst wat door het vak heen kan: daarmee komt de achterkant sneller in het vak. Als dat niet het geval is, dan is er een erg lange sleeplijn. Datzelfde speelt ook bij personenauto’s en daarom doe je fileparkeren bij voorkeur achteruit, maar dat is bij vrachtwagens heel gevaarlijk voor schade of ongelukken.
Expertise delen
Na beantwoording van een vraag door het Vexpan Expertteam kan verdere behandeling/onderzoek uiteraard plaatsvinden door een lid van het Expertteam. Bevindingen van het Vexpan Expertteam worden ook voor de leden inzichtelijk gemaakt. Vraag en antwoord worden gepubliceerd op deze site en op sociale media.
Meer informatie
> Vexpan Expertteam en andere vragen
Bekijk meer artikelen
Zoekverkeer en bezettingsgraad, hoe vol is vol?
Uit onderzoek blijkt dat hogere bezettingsgraden niet tot te volle parkeergelegenheden leiden.
Lees meerParkeervisie gemeente Enschede: flexibiliteit en verlagen parkeerdruk
De gemeente Enschede heeft de parkeervisie vastgesteld. Daarin staat hoe ze in de toekomst willen omgaan met autoparkeren in Enschede.
Lees meerQ-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag
Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.
Lees meerKeynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’
Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
Lees meerUitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'
Lees meerSociaal bewogen parkeerbeleid
Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.
Lees meerStel ook je vraag aan het Expertteam
Heb je ook een inhoudelijke vraag? Leg deze voor aan het Vexpan Expertteam via info@vexpan.nl.