Expertteam: Hoe breed moet parkeerplaats voor vrachtwagen zijn?
Een SHE-Expert van Jacobs Douwe Egberts vraagt zich af: hoe breed moet een parkeerplaats voor een vrachtwagen zijn bij parallel parkeren? Het antwoord komt van Vexpan Expertteam.
Verschillende aspecten
Bij het parkeren van vrachtwagens komen altijd verschillende aspecten kijken want de benodigde breedte en lengte is onder andere afhankelijk van aanpalende zaken, zoals de breedte van de naastgelegen rijbaan en ook de vraag of het al dan niet wenselijk is om ook de achterdeuren van de vrachtwagen nog te openen. Daarom een langer antwoord op deze vraag inzake de breedte van een parkeerplaats (opstelplaats) voor vrachtwagens.
Korte antwoord
Als eerste het korte antwoord op de vraag, daarna enkele andere aspecten:
- Voor puur het opstellen van de vrachtwagen zelf is een breedte van 2,60 m benodigd (dit is de standaardbreedte van een vrachtwagen). En dat is zonder de spiegels dan wel de spiegels ingeklapt.
- Uitgeklapte spiegels voegen tussen de 0,5 á 0,6 m aan totale breedte toe aan de vrachtwagen.
- Om een vrachtwagen dus enkel en alleen op te stellen met de spiegels uitgeklapt dient u rekening te houden met een totale breedte van 3,10 meter.
Andere aandachtspunten breedte
Dan de andere aandachtspunten in relatie tot de breedte:
- Als het wenselijk is om de achterdeuren van de vrachtwagen te openen, dan moet ook hiermee rekening worden gehouden. Een achterdeur van een vrachtwagen heeft 1,30 m aan ruimte nodig, zodat de deur helemaal kan ronddraaien en aan de zijkant van de wagen kan worden vastgehaakt. Nu geeft de SHE-Expert aan dat in deze casus het gaat over parallel parkeren. Dus de ruimte voor de deur is in deze situatie met name nodig indien de opstelplaats naast een gevel is gesitueerd. Dan heb je vanuit de gevel dus minimaal 1, 30m (+ een kleine marge van minimaal 0,1m) + 2,60m = minimaal 4,00m.
- Dan hangt een van de spiegels wel over de rijbaan. Is dit vanwege de rijbaanbreedte onwenselijk? Dan is minimaal 4,30 m benodigd.
- Houdt er daarnaast rekening mee dat naast de minimaal 1,25 m het nodig is om een chauffeur veilig in en uit de cabine te kunnen laten klimmen. Is de opstelplaats op een locatie gesitueerd met zeer weinig én langzaam rijdend verkeer? Dan is het mogelijk om hiervoor de rijbaan te gebruiken. Is het verkeersbeeld hiervoor te druk, dan dient dit meegenomen te worden in het totale ontwerp van de opstelplaats om zo de veiligheid van de chauffeur (en een eventuele bijrijder) te borgen.
Nog meer relevante maten voor ontwerp
Om volledig te zijn hierbij ook nog de andere relevante maten voor het ontwerp van de opstelplaats(en):
- Lengte bij solo vrachtwagen 12,0 m
- Lengte bij trekker-trailer combinatie 16,50 m
- Lengte bij vrachtwagen-aanhangwagen combinatie 18,75 m – maar deze combinatie komt heel weinig voor in NL
Achter de wagen nog rekening houden met:
- Laadklep die naar achteren neerklapt: 1,50 à 2,0 m afhankelijk van type
- Ruimte om met een palletwagen of rolcontainers aan de achterkant de laadklep op/af te kunnen: 1,50 à 2,0 m
Dus ten opzichte van de voertuiglengte nog minimaal 3 m en bij voorkeur 4 m extra lengte tbv laad-los ruimte.
Meerdere opstelplaatsen
Indien sprake is van meerdere opstelplaatsen achter elkaar staan dan dient ook rekening te worden gehouden met voldoende tussenafstand, zodat wagens bij vertrek achter de wagen die er voor staat langs kunnen gaan. Voor vrachtwagens en wagens met aanhanger is ca 3 m voldoende, maar voor een trekker-trailer combinatie is ca 6,5 m nodig. De weg waar de wagen op draait moet bovendien breed genoeg zijn.
Belangrijk bij lengte opstelvak
Tot slot nog een erg belangrijke factor inzake de benodigde lengte van het opstelvak. Als het opstelvak naast de rijbaan ligt, maakt het heel veel uit of de wagen bij vooruit inrijden eerst wat door het vak heen kan: daarmee komt de achterkant sneller in het vak. Als dat niet het geval is, dan is er een erg lange sleeplijn. Datzelfde speelt ook bij personenauto’s en daarom doe je fileparkeren bij voorkeur achteruit, maar dat is bij vrachtwagens heel gevaarlijk voor schade of ongelukken.
Expertise delen
Na beantwoording van een vraag door het Vexpan Expertteam kan verdere behandeling/onderzoek uiteraard plaatsvinden door een lid van het Expertteam. Bevindingen van het Vexpan Expertteam worden ook voor de leden inzichtelijk gemaakt. Vraag en antwoord worden gepubliceerd op deze site en op sociale media.
Meer informatie
> Vexpan Expertteam en andere vragen
Bekijk meer artikelen
SPARK: een nieuw landelijk personenautoparkmodel van PBL en RWS
RWS en het PBL hebben een nieuw landelijk personenautoparkmodel ontwikkeld: SPARK. Met dit model kan de toekomstige omvang en samenstelling van het personenautopark in Nederland worden geraamd.
Lees meerRaadgevend referendum: veel Amersfoorters tegen nieuw parkeerbeleid
Het zou helemaal misgaan met de retail. En na zou het al helemaal nooit meer goed komen. Maar klopt dat wel? Hoe krijg je met 'makkelijk en gratis parkeren' de binnenstad weer aan de praat.
Lees meerMobiliteitsbeeld 2023
Inwoners van Nederland legden in 2022 meer afstand in Nederland af dan in 2021, maar minder dan voor de coronapandemie (2019). Dit blijkt uit het Mobiliteitsbeeld 2023 van KiM.
Lees meerUitreiking Q-Park Student-Award 2023
Op 9 november is in Maastricht wederom de Q-Park Student-Award uitgereikt. Deze werd in 2014 door samenwerking van Q-Park met de Erasmus Universiteit Rotterdam in het leven geroepen.
Lees meerVanaf 1 januari 2024 rapporteren over CO2-uitstoot van reizen door werknemers
Per 1 januari a.s. gaan er regels gelden om de CO2-uitstoot van reizen door werknemers terug te dringen. De regels zullen opgenomen worden in het Besluit activiteiten leefomgeving, met de Omgevingswet als grondslag.
Lees meerParkeren na corona: terug naar oude gewoontes?
We zien berichten voorbij komen die erop lijken te wijzen dat het autogebruik weer terug is op het oude niveau van vóór corona of zelfs hoger.
Lees meerStel ook je vraag aan het Expertteam
Heb je ook een inhoudelijke vraag? Leg deze voor aan het Vexpan Expertteam via info@vexpan.nl.