Expertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen

In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn. De grootste parkeerbehoefte doet zich voor in de avond en nacht, en dan is de geplande parkeercapaciteit op eigen terrein van het bouwproject ontoereikend.

 

 

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2020-3 |Tekst Het Expertteam]

 

 

In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn. De grootste parkeerbehoefte doet zich voor in de avond en nacht, en dan is de geplande parkeercapaciteit op eigen terrein van het bouwproject ontoereikend.

Het gemeentelijk beleid geeft de mogelijkheid om in die gevallen gebruik te maken van eventuele beschikbare restcapaciteit in het openbare parkeerareaal binnen acceptabele loopafstand (in dit geval honderd meter), mits deze restcapaciteit door middel van onderzoek (tellingen) wordt aangetoond. Binnen het onderzoeksgebied liggen enkele supermarkten met parkeerterreinen die ’s avonds en ’s nachts openbaar toegankelijk zijn, maar geen eigendom van de gemeente zijn. De gemeente vroeg aan Vexpan of deze plekken meegenomen kunnen worden in de capaciteit, ook al zijn ze niet in eigendom van de gemeente.

De kernvraag is hier of eigendom van een parkeervoorziening van belang is bij het vaststellen van de (rest-)capaciteit van openbaar parkeren in de omgeving van een bouwplan. Het blijkt dat eigendom van een parkeerterrein (of van een weg) niet van invloed is op het openbaar gebruik daarvan. De toegankelijkheid voor openbaar verkeer is doorslaggevend. Dit blijkt bijvoorbeeld uit een uitspraak van de Rechtbank Noord-Nederland dat ‘de omstandigheid dat het parkeerterrein door eiseres gehuurd wordt, [niet] maakt dat de betreffende plaats niet voor het openbaar verkeer toegankelijk was en is’.  Alle openbare parkeervoorzieningen, ook die in bezit zijn bij supermarkten of anderen (denk bijvoorbeeld ook aan commerciële exploitanten van parkeergarages), maken deel uit van de openbare parkeercapaciteit en kunnen dus ook een (aanvullende) functie vervullen in het opvangen van de parkeervraag van een bouwplan. Deze parkeervoorzieningen kunnen dus worden meegeteld in een onderzoek naar beschikbaarheid van restcapaciteit.

 

Hebt u een vraag voor het expertteam?

Bijvoorbeeld over de omvang van het parkeerareaal in Nederland of het aantal parkeerplaatsen in ondergrondse parkeergarages?

Of een vraag van bouwtechnische, juridische of beleidsmatige aard?

Uw vraag is welkom op: info@vexpan.nl

 

 

Tags

Expertteam parkeervoorzieningen bouwplan parkeernormen

Bekijk meer artikelen

EPA lanceert Parking Data Essentials reeks

De European Parking Association Werkgroep Data & Digitalisering deelt de EPA Parking Data Essentials (PDE). Deze behandelen de basisprincipes voor het beheer en publicatie van parkeerdata, zoals vereist door de regelgeving van de Europese Unie.

Lees meer

Vexpan vertegenwoordigd in nieuwe EPA werkgroep Handhaving

EPA, European Parking Association heeft een nieuwe werkgroep ingesteld: Enforcement. Wilco van de Vosse van Vexpan lid SHPV neemt hieraan deel. Zo is ook Vexpan vertegenwoordigd.

Lees meer

Nieuwe trend: kenteken verbergen om parkeerboete te voorkomen

In Rotterdam lijkt een nieuwe trend geboren: in verschillende wijken in de stad zijn auto's gespot waarvan op subtiele en minder subtiele wijze het kenteken is verstopt. Eigenaren hopen hiermee parkeerboetes te voorkomen.

Lees meer

Raad stemt in met parkeerbeleid en cultuurnota in Hoornse binnenstad

HOORN - In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 22 oktober heeft de raad ingestemd met nieuwe parkeerzones en tarieven in de binnenstad.

Lees meer

'Ondenkbaar' betaald parkeren nu tóch mogelijkheid door parkeerchaos Mall of the Netherlands

De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een einde maken aan de parkeerchaos die heerst in wijken rond de Mall of the Netherlands. Er liggen drie voorstellen op tafel die een einde moeten maken aan de parkeerproblematiek.

Lees meer

Onderzoek naar angststoornissen en problemen in het verkeer

In het kader van een promotietraject aan de Radboud Universiteit wordt er momenteel onderzoek gedaan naar mensen met angststoornissen en problemen in het verkeer. Ook bij het parkeren. Angststoornissen kunnen stevige gevolgen hebben.

Lees meer
1 10 11 12 13 14 53