NEN 9120 en de gevolgen voor parkeren | Reactie Vexpan Expertteam

Gepubliceerd op: 04 februari 2025

Gisteren nam minister Keijzer de nieuwe NEN 9120 – Toegankelijkheid Gebouwen – in ontvangst tijdens de Bouwbeurs. Toegankelijkheid voor alle gebruikers, je zou zeggen: daar kan toch niemand op tegen zijn. Toch hebben wij vanuit Vexpan commentaar geleverd op het ontwerp voor deze NEN en verzocht om het aantal parkeerplaatsen dat NEN 9120 adviseert niet te verhogen ten opzichte van de bestaande praktijk.

 

Zoals NEN het zelf omschrijft: “Met NEN 9120 leggen we de basis voor gebouwen die bruikbaar en uitnodigend zijn voor álle gebruikers, ongeacht hun achtergrond, leeftijd of mogelijkheden. Deze norm brengt de principes van ‘universeel ontwerp’ tot leven – oplossingen die iedereen begrijpt en graag gebruikt.”

 

Voorstel verhogen aantal gehandicaptenparkeerplaatsen
In het concept heeft de normcommissie voorgesteld om het aantal parkeerplaatsen voor gehandicapten te verhogen van 2% van het aantal plaatsen naar 5% van het aantal parkeerplaatsen.

 

Onderbouwing Expertteam
De motivatie van een aantal Vexpan-leden en het Expertteam was en is dat het aantal onbezette gehandicaptenplaatsen in parkeergarages nu al fors is. Wij staan in Nederland voor een forse uitbreiding van het aantal gebouwde parkeerkeervoorzieningen. Het rijk zet alles op alles op meer woningbouw tot stand te brengen en in ons dichtbevolkte land is het nu al lastig om daarvoor voldoende ruimte te vinden.

 

Voorkom leegstand
Gebouwd parkeren is daarbij onontkoombaar, maar blijkt vaak de bottleneck voor de realisatie van nieuwbouwprojecten. Het bouwen van parkeerplaatsen is kostbaar en zelden tot nooit rendabel te maken met het heffen van parkeergelden. En dus is het onverantwoord om zonder deugdelijke onderbouwing kosten te maken voor parkeerplaatsen die vooral leeg komen te staan.

 

Reactie normcommissie
De reactie van de normcommissie is dat er inmiddels 250.000 gehandicaptenkaarten in Nederland zijn en dat daarnaast sprake van vergrijzing is. Dat bovendien het openbaar vervoer slecht toegankelijk is voor mensen met een beperking, waardoor deze meer reisbewegingen maken met eigen vervoer. Deze motivatie overtuigd geenszins. Het aantal gehandicaptenkaarten ten opzichte van het aantal personenauto’s bedraagt circa 3%. Bovendien wordt juist aandacht gegeven aan het beter toegankelijk maken van parkeerplaatsen op de openbare weg met behulp van onder andere het onlangs geïntroduceerde ParkerenPlus.

 

De toevoeging in de norm dat het aantal parkeerplaatsen ook behaald mag worden in de (directe) omgeving van een gebouw op straat, is slechts een klein doekje voor het bloeden. Onduidelijk is op welke manier plantoetsers bij de beoordeling van nieuwbouwplannen dit kunnen en mogen toetsen.

 

Advies
Geadviseerd wordt daarom om de aanbevelingen in NEN 9120 voor het aantal gehandicaptenplaatsen niet te volgen en in PvE’s voor parkeergarages een aantal plaatsen vast te stellen dat overeenstemt met het verwachte gebruik. In het algemeen blijkt dan 1% tot 2% in parkeergarages te volstaan.

 

Meer informatie
> Expertteam
> Eerdere oproep
> NEN 9120

Tags

NEN 9120 expertteam gehandicaptenparkeerplaats

Meer nieuws

Slimmer Parkeren in Dordrecht: naar sturend parkeerbeleid voor groene en leefbare stad

In het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 wordt een duidelijke koers uitgezet: Dordrecht wil een sterke, groene en leefbare stad zijn met een slimmer en sturend parkeerbeleid. Peter Vissers geeft inzicht in het beleid.

Lees meer

Parking Trend magazine 2/2025

In het juninummer van Parking Trend International magazine deelt EPA een hoofdartikel over 'Aanleg en renovatie van parkeergarages'. Toonaangevende bouwbedrijven geven hun mening.

Lees meer

Advies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein

Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.

Lees meer

Deelmobiliteit: leuke niche, maar geen oplossing

Er zijn van die innovaties waar de buitenwacht al jaren hoopvol naar kijkt, maar waar het echte succes maar niet wil komen. Deelmobiliteit is daar het schoolvoorbeeld van, aldus Carlo van de Weijer.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld | Sjoerd Stienstra: 50 jaar in het parkeervak

Wij kennen niemand die langer dan Sjoerd Stienstra in het parkeervak meeloopt. En dat komt niet in de laatste plaats doordat hij niet van ophouden weet. Hij is nog steeds ongelofelijk enthousiast over het vakgebied.

Lees meer

Makkelijker Rotterdam in en uit met P+R combi ticket

Rotterdam biedt vanaf 1 juni het P+R combi ticket. Daarmee kan de bezoeker een plek voor de auto reserveren op een P+R terrein én koopt de bezoeker een voordelig metro-, tram- of buskaartje van de RET.  

Lees meer
1 2 3 49

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief