Proef met Park + Switch-hub in Amsterdam
Ondernemers die in de zero-emissie binnenstad van Amsterdam moeten zijn, maar nog geen elektrisch vervoer hebben, kunnen een elektrisch voertuig huren in een hub. De ‘Park + Switch’ bevat onder andere elektrische scooters, bakfietsen en brommobieltjes. Het doel van de proef, die een jaar gaat duren, is de overstap naar uitstootvrij vervoer te stimuleren.
Park + Switch
Veel binnensteden zijn, net zoals de Amsterdamse binnenstad autoluw geworden om die binnenstad aantrekkelijk te maken om er te werken, te wonen, te ontspannen en te ondernemen. Het stadslogistieke verkeer blijft echter groeien. Gemeenten denken daarom samen met ondernemers na over het verminderen van de druk op de openbare ruimte. De inzet van kleinere, elektrische voertuigen is een van de oplossingen. Ondernemers die geen (klein) elektrisch voertuig hebben, kunnen er een huren op het overstappunt ‘Park + Switch’. Amsterdam is met deze proef gestart.
In de Piet Heingarage kunnen ondernemers hun voertuig parkeren en overstappen op een elektrisch voertuig. Via een app is zowel de parkeerplek als het vervolgvoertuig te regelen. Het is niet voor iedereenhandig: als je veel spullen nodig hebt voor een klus in de binnenstad, ga je niet via een hub. Maar voor zo’n 10% van de stadslogistieke voertuigen is het zeker mogelijk.
Leren van de proef
De EU ondersteunt de Amsterdamse proef die onderdeel is van het MoLo Hubs-project in vijf Europese steden. Het is een van de Europese projecten om te kijken hoe gemeenten en bedrijven succesvol hubs kunnen inzetten. In de proef kijkt de gemeente Amsterdam naar een app om gebruik te maken van de Park + Switch, wat de kosten en tarieven zijn, hoe gebruikers de hub ervaren en wat het hun oplevert, wat we er in de binnenstad van merken en welke segmenten zich lenen voor de hub. Ook moet de proef een antwoord geven op de vraag of dit wel een publieke taak is. Of dat het een verdienmodel is voor private partijen als Q-park of de RAI.
Meer informatie
> P+S
Meer nieuws
Herstel parkeergarage Nieuwegein start met innovatieve aanpak
De parkeergarage Nieuwegein bij het St. Antonius Ziekenhuis herrijst uit zijn as na een dramatische instorting vorig jaar. Nu, met de start van herstelwerkzaamheden in de week van 20 oktober, zet aannemer MVB Bouw een frisse, robuuste constructie neer die toekomstbestendiger moet worden.
Lees meerExpertteam: Parkeren in parkeergarages voor motorfietsen?
Vanuit KNMV komt de vraag over het standpunt van Vexpan tegenover motorfietsparkeren in parkeergarages. Vexpan Expertteam reageert.
Lees meerAanpassing loonheffing: Parkeren auto werknemer tijdens vakantie
Gratis parkeren van de auto van werknemers in de omgeving van de werkplek tijdens de vakantie vormt belast loon in natura. Het Handboek Loonheffingen wordt op dit punt aangepast.
Lees meerGemeente Groningen blij met eerste effecten nieuwe parkeermaatregelen
Het gemeentebestuur van Groningen heeft de eerste resultaten van het nieuwe parkeerbeleid gedeeld. Sinds begin dit jaar gelden in verschillende wijken nieuwe parkeerregels, inclusief een aangepaste bezoekersvergunning.
Lees meerHaarlemmers verontwaardigd: parkeerplekken gereserveerd voor deelauto's
De gemeente Haarlem heeft deze zomer 30 parkeerplekken in de stad exclusief toegewezen aan deelauto’s. De toewijzing past in het streven van het stadsbestuur naar meer deelauto's, maar bewoners zijn onaangenaam verrast.
Lees meerProef gemeente Zwolle: met benzineauto bij laadpaal parkeren
Met de benzineauto eindeloos op zoek naar een parkeerplaats, terwijl de vakken bij laadpalen leeg staan. Of andersom. Gemeente Zwolle start een nieuwe proef: laadpalen zonder gereserveerde parkeerplekken – ook benzineauto mag er staan.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.