Tien jaar Vexpan Expertteam
Het Expertteam van Vexpan bestond onlangs tien jaar. Het Expertteam van de branchevereniging beantwoordt vragen die van belang zijn voor het parkeervak, van (inter-)nationale beleidsontwikkeling tot specifieke constructieve zaken. Op die wijze wordt bijgedragen aan kennisontwikkeling en kennisverspreiding van het brede onderwerp ‘parkeren’. Daarom zijn de antwoorden die het Expertteam geeft op de gestelde vragen ook terug te vinden op de website van Vexpan.
Van de redactie Vexpansie en Vexpan Expertteam | Jitze Rinsma van Rinsma Parkeeradvies, Ernst Bos van Spark, Sjoerd Stienstra van Stienstra Adviesbureau stedelijk verkeer
Vexpan als vraagbaak
Ook vóór de oprichting van het Expertteam kreeg Vexpan regelmatig vragen van leden (en niet-leden) over de meest uiteenlopende aspecten van parkeren. Vanuit het secretariaat werd dan meestal ad-hoc een van de aangesloten adviesbureaus benaderd of deze de vraag kon beantwoorden. Om deze evidente behoefte aan een parkeervraagbaak beter te faciliteren, en te structureren, is het Expertteam in het leven geroepen, om daarmee invulling te geven aan de functie van Vexpan als kenniscentrum voor parkeren. De leden van het Expertteam zijn vakinhoudelijke professionals die werkzaam zijn bij Vexpan aangesloten advies- en onderzoeksbureaus, die daarmee een breed scala aan vragen/onderwerpen aankunnen.
De vragen variëren over het algemeen van specifieke detailvragen over bouwtechnische, juridische of beleidsmatige onderwerpen tot soms meer fundamentele thema’s die ‘branchebreed’ van belang zijn. Voorwaarde is wel dat het onderwerp niet beperkt is tot één, lokaal of situatiebepaalde, kwestie, maar dat beantwoording leidt tot kennis en inzichten die bijdragen tot een verbreding van de know-how ter zake. In grote lijnen bleken de onderwerpen die door het Expertteam zijn opgepakt zich ruwweg te verdelen rond een drietal hoofdthema’s, namelijk bedrijfsvoering, parkeerbeleid en beleidsonderzoek en techniek.
Bedrijfsvoering
Vragen over bedrijfsvoering gaan over hoe iets te organiseren is en welke wet- en regelgeving geldt. Een mooi voorbeeld was de vraag van een lid of in een parkeergarage de wegenverkeerswet geldt en hoe eventueel anders een voorrangsregeling is te realiseren. Op grond van gerechtelijke uitspraken kan geconcludeerd worden dat in openbare parkeergarages de wegenverkeerswet van toepassing is, maar ook dat in het afgelopen decennium het begrip openbare ruimte is opgerekt in uitspraken. In ieder geval geldt in alle gevallen dat als RVV-borden in de garage worden opgehangen, parkeerders ervanuit kunnen gaan dat de wegenverkeerswet geldt.
Parkeerbeleid en beleidsonderzoek
Onderwerpen die binnen dit gebied zijn behandeld betroffen vaak de vraag welke effecten nieuwe (externe) ontwikkelingen hebben op het functioneren van parkeervoorzieningen. Daarbij zijn onderwerpen aan de orde geweest als de introductie van betalen per minuut en het effect daarvan op parkeerinkomsten, de introductie van koopzondagen en de gevolgen daarvan op de parkeerdruk op de andere dagen van de week en de effecten op de spreiding van parkeerdruk na (her-)invoering van ‘gratis’ parkeren in winkelgebieden.
Een van de meer complexe vragen in dit verband was of er een overzicht te geven is van de omvang van de totale parkeercapaciteit in Nederland. Het was duidelijk dat dit slechts een globale schatting kon zijn. Zo is het onderscheid tussen openbare en particuliere (gereserveerde) parkeerplaatsen niet altijd duidelijk, is soms niet duidelijk of er in bepaalde situaties wel of niet langs de weg geparkeerd mag worden, en of dat dan ook voor beide zijden van de weg geldt, enzovoort.
Met deze onzekerheden in het achterhoofd is een literatuuronderzoek uitgevoerd. Dit leidde tot de (zeer globale) raming van het totaal aantal van een kleine 20 miljoen parkeerplaatsen in Nederland, waarvan rond de 45% op eigen terrein (bij woningen en bedrijven). Ook een groot deel van de in totaal ruim 10 miljoen openbare parkeerplaatsen is niet gedetailleerd in beeld, alleen het aantal parkeerplaatsen waarop gereguleerd parkeren geldt is iets nauwkeuriger te bepalen. Dat geldt een totaal van circa 1,5 miljoen parkeerplaatsen, waarvan ongeveer 300.000 in parkeergarages in centrumgebieden en bij ziekenhuizen. De verwachting is dat op termijn doordat veel data worden verzameld er een nauwkeuriger antwoord kan worden gegeven.
Techniek
De vragen zijn heel divers. In 2015 is een vraag gesteld over onderhoud van beton dat tot een uitgebreid antwoord heeft geleid. En vervolgens tot 7 handreikingen duurzaam beton onderhoud om daarmee betrokkenen van het belang van goed onderhoud bewust te maken. In 2024 zijn heel ander soortige vragen gesteld zoals over de positie van stootbanden. Na berichten uit Engeland of de vloerconstructie van in Nederland gebouwde garages wel sterk genoeg zijn voor de zware personenauto’s. Het antwoord daarop is volmondig ja (m.m.v. Kennis Platform Constructieve Veiligheid).
Het Vexpan Expertteam blijft beschikbaar om uw vragen te beantwoorden
Na het beantwoorden van de vraag wordt altijd de vragensteller benaderd met de vraag of die met het antwoord uit de voeten kan. Vervolgens wordt dan op de website van Vexpan een bijdrage geplaatst over de bevindingen van het Expertteam en wordt het antwoord van het expertteam (inclusief de oorspronkelijke vraag) toegankelijk via de website. Ook alle reeds uitgebrachte rapportages zijn daar binnenkort te vinden. Een eerste selectie is al opgenomen, en dit wordt de komende periode gecompleteerd.
Uit de aangehaalde voorbeelden in dit artikel blijkt al wel dat de vragen een breed scala aan onderwerpen in het vakgebied parkeren bestrijken. Dus schroom niet uw (grotere of kleinere) vragen over het parkeren aan ons voor te leggen, het Expertteam pakt dat graag voor u op. Uiteraard kan het zijn dat uw vraag al eerder beantwoord is, dan is het antwoord te vinden op de Vexpan-website.
Meer informatie
> Vexpan Expertteam en overzicht vragen
> Vragen naar aanleiding van dit artikel? Stuur ons een mail: Info@vexpan.nl
Bekijk meer artikelen
Slimmer Parkeren in Dordrecht: naar sturend parkeerbeleid voor groene en leefbare stad
In het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 wordt een duidelijke koers uitgezet: Dordrecht wil een sterke, groene en leefbare stad zijn met een slimmer en sturend parkeerbeleid. Peter Vissers geeft inzicht in het beleid.
Lees meerParking Trend magazine 2/2025
In het juninummer van Parking Trend International magazine deelt EPA een hoofdartikel over 'Aanleg en renovatie van parkeergarages'. Toonaangevende bouwbedrijven geven hun mening.
Lees meerAdvies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein
Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.
Lees meerDeelmobiliteit: leuke niche, maar geen oplossing
Er zijn van die innovaties waar de buitenwacht al jaren hoopvol naar kijkt, maar waar het echte succes maar niet wil komen. Deelmobiliteit is daar het schoolvoorbeeld van, aldus Carlo van de Weijer.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld | Sjoerd Stienstra: 50 jaar in het parkeervak
Wij kennen niemand die langer dan Sjoerd Stienstra in het parkeervak meeloopt. En dat komt niet in de laatste plaats doordat hij niet van ophouden weet. Hij is nog steeds ongelofelijk enthousiast over het vakgebied.
Lees meerMakkelijker Rotterdam in en uit met P+R combi ticket
Rotterdam biedt vanaf 1 juni het P+R combi ticket. Daarmee kan de bezoeker een plek voor de auto reserveren op een P+R terrein én koopt de bezoeker een voordelig metro-, tram- of buskaartje van de RET.
Lees meer