Duurzame laadoplossingen die inspelen op een snel veranderende behoefte
De transitie naar duurzame energie is in volle gang. Voor veel bedrijven is een belangrijk onderdeel hiervan de elektrificatie van het wagenpark, hetgeen resulteert in een snelle toename van het aantal elektrische (lease)auto’s. Maar ook particulieren stappen steeds vaker over op elektrisch rijden. De vraag naar openbare laadplekken neemt hierdoor in een steeds sneller tempo toe. Daardoor is er behoefte aan oplossingen om parkeervoorzieningen op een snelle en duurzame manier voor te bereiden op de toekomst met een sterke groei van het aantal elektrische auto’s.
Van de redactie Vexpansie | Tekst: Sander van der Veeke, CEO e-RS Nederland
Alle nieuwe auto’s moeten vanaf 2030 emissievrij zijn, vindt de overheid. Vanaf 2035 kun je ook in de rest van Europa geen nieuwe benzine- of dieselauto’s meer kopen. Vanaf dat moment komen er alleen nieuwe elektrische auto’s op de markt. Met deze maatregel wil de Europese Unie in 2050 klimaatneutraal zijn (Bron: kvk.nl)
We zien echter dat de transitie wellicht te snel gaat voor het stroomnet. Het net moet verzwaard worden om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarom is het gebruik van groene energie cruciaal.
Zo heeft de gemeente Nieuwegein deze zomer ruim 400 zonnepanelen laten aanbrengen boven op een bestaande parkeergarage. De hiermee opgewekte stroom wordt ingezet om zoveel mogelijk installaties in de parkeergarage te voeden, waaronder de nieuwe laadpalen. Een goede energiebalans tussen vraag en aanbod is daarbij essentieel. “We hebben gekozen voor e-RS specifiek vanwege de wijze van dynamic load balancing, maar ook de compacte dubbele wall socket en de modulariteit waren doorslaggevend”, aldus Peter Bosschaart, medewerker parkeervastgoed van de Gemeente Nieuwegein.
Hoe speel je slim in op de toekomst met je laadoplossing?
Aan de hand van de volgende vragen wordt bepaald wat er daadwerkelijk op een bepaalde locatie nodig is. Hoeveel beschikbare energie is er op de locatie op dit moment, lopen er aanvragen bij de netbeheerder of zijn er plannen voor zonnepanelen op de parkeergarage of het parkeerterrein? Afhankelijk van de beschikbare energie op dit moment en in de nabije of verre toekomst, zal de behoefte aan laadpunten verschillen. Een modulaire oplossing zou dan een mogelijkheid kunnen zijn. De laadpunten worden aangesloten op een centrale straatkast, de Charging Master, die zowel in de openbare ruimte als inpandig geplaatst kan worden. In deze Charging Master wordt gebruik gemaakt van industriële laadcomponenten. Er kan voor worden gekozen om te starten met slechts een beperkt aantal laadpunten en op een later moment eenvoudig uit te breiden naar maximaal 12 of 24 laadpunten per stroomkast door het eenvoudig toevoegen van extra laadcomponenten. De beschikbare stroom wordt op een slimme manier verdeeld en ingepland door middel van C&EMS software (Charge & Energy Management System). De C&EMS software communiceert rechtstreeks met de laadcontrollers en dus niet vertraagd via de Cloud. De software kan zelfs rekening houden met de weersvoorspelling in combinatie met aanwezige zonnepanelen en met de werkelijke en verwachte energietarieven van de dag. Bovendien is het ook een zelflerend systeem op basis van Artificial Intelligence. Indien er bezoekers zijn die regelmatig hetzelfde parkeerpatroon laten zien, kan ook daarop ingespeeld worden. Het laden kan dan bijvoorbeeld uitgesteld worden naar momenten waarop de elektriciteit goedkoper is.
Een duurzame veilige oplossing
Naast het feit dat een modulaire oplossing schaalbaar is, is deze in vergelijking tot traditionele losse laadpalen ook duurzaam en veilig. De industriële componenten gaan gemiddeld veel langer mee. Aangezien er geen elektronica in de laadpalen zelf aanwezig meer is, zullen deze dus niet om de zoveel tijd vervangen hoeven te worden. Daarnaast kan de installatie ook eenvoudig aangepast worden naar nieuwe technologieën zoals bijvoorbeeld bi-directioneel laden en is deze dus future-proof. Ook het onderhoud is veel eenvoudiger, aangezien bij problemen enkel de defecte onderdelen in de kast vervangen dienen te worden, en geen aanpassingen aan het laadpunt zelf. De afwezigheid van de elektronica in de laadpaal zelf zorgt er ook voor dat deze alleen onder stroom staat als er een auto daadwerkelijk aan het laden is. Hierdoor is er geen extra aanrijdbeveiliging nodig. Sommige opdrachtgevers willen dit echter wel zoals op onderstaande foto te zien is.
Meer informatie
Bekijk meer artikelen
Royal HaskoningDHV brengt landelijke ontwikkeling laadbehoefte in kaart
De laadpalen die het groeiend aantal elektrische voertuigen moeten voorzien van stroom worden momenteel gerealiseerd wanneer hier vraag naar is.
Lees meerItalië legt Google boete op voor weren app Android Auto
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing
Lees meerStappen om VvE-laadpunten aan te leggen
Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Dat merken Verenigingen van Eigenaren ook. Steeds meer VvE’s krijgen de vraag of er bij de eigen of gezamenlijke parkeergelegenheid een laadpunt kan komen.
Lees meerDronten haalt energie uit parkeren: groen licht!
Groen licht voor het EFRO-project PowerParking in de gemeente Dronten. EFRO staat voor Europees Fonds Regionale Ontwikkeling. Parkeren onder de 1100 zonnepanelen
Lees meerZo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages
Je ziet ze steeds meer om je heen: elektrische auto’s, maar ook elektrische laadpalen. Hoe versnelt de transitie naar elektrisch rijden? Zo’n transitie brengt
Lees meerConvenant met ministerie I&W over laadinfrastructuur in parkeergarages
Na de intentieverklaring voor ontwikkeling van laadinfrastructuur in parkeergarages door het Ministerie I&W en Vexpan ondertekend werd het uitgewerkte convenant door staatssecretaris Stientje van Veldhoven en André Wielaard, voorzitter van Vexpan ondertekend.
Lees meer