Fietsparkeren

De steden en centra staan voor grote veranderingen: minder auto’s, meer fietsen. Fietsen is een belangrijk onderdeel van het beleid om gemeenten gezonder, groener en leefbaarder te maken. Toch zorgt het parkeren van fietsen nog steeds voor uitdagingen. Veel mensen vragen zich af waar en hoe ze hun fiets veilig kunnen parkeren. Deze uitdagingen verschillen per locatie, maar steeds meer gemeenten, waaronder veel Vexpan-leden, herkennen het probleem. Vexpan voelt zich dan ook geroepen om hierin actie te ondernemen.

 

Daarnaast neemt de toegankelijkheid voor auto’s in steden steeds verder af. We zien steeds meer fietsstraten en afsluitingen, vooral in grote steden, maar dit zal zich naar verwachting ook uitbreiden naar middelgrote steden, met name die met een historische binnenstad. Aangezien veel parkeergarages zich in de centra bevinden, zal dit onvermijdelijk gevolgen hebben voor de exploitatie van deze garages, wat van groot belang is voor Vexpan-leden. Tegelijkertijd ligt er ook een kans want met toename van elektrische fietsen is er misschien ruimte voor betaald parkeren.

 

De rol van Vexpan
Vexpan, het Platform Parkeren Nederland, heeft uitgebreide kennis van parkeren, en dat geldt niet alleen voor auto’s, maar ook steeds meer voor fietsen. Vexpan kan haar meerwaarde bieden aan gemeenten en samenwerkingspartners op verschillende gebieden:
• met kennis, data en advies,
• in het ontwerp en de verschijning van parkeeroplossingen,
• bij de uitvoering van plannen,
• en in de exploitatie van parkeerlocaties.

 

> Projectplan ‘Samen aan de slag met fietsparkeren’

Thema: Fietsparkeren

Fietsparkeren rond treinstations

NS-ketenmobiliteit richt zich vooral op het voor- en natransport van de trein: niet alleen autoparkeren, fietsparkeren, OV-fiets, maar ook bagagekluizen, toiletten en wachten op het station.

Lees meer

Fietsparkeren op stations: Het dilemma van de eerste 24 uur gratis

Het succes van het regime van "eerste 24 uur gratis" voor fietsparkeren rond stations heeft geleid tot verbeterde bezettingsgraden in stallingen en een afname van zwerffietsen op straat maar brengt ook uitdagingen met zich mee.

Lees meer

Aandacht voor fietsparkeren is essentieel

De gemeente Eindhoven stimuleert bezoekers om op de fiets naar het centrum te komen. Het aanbod van fietsparkeerplaatsen blijft echter achter op de groeiende vraag.

Lees meer

Met ondergrondse fietsenstalling ruimte Leidseplein

In het verleden struikelden bezoekers van het Leidseplein in Amsterdam soms over de fietsen en brommers. Dat is door de ondergrondse fietsenstalling nu verleden tijd.

Lees meer

Fietsenstalling Zwolle

Nederland heeft er sinds 8 maart 2021 een grote fietsstalling bij (5.800 plaatsen): bij het centraal station in Zwolle. De nieuwe ontwikkeling past in de trend van vernieuwing van stationsstallingen in Nederland.

Lees meer

Kwaliteitssprong fietsparkeren

Een fietsenstalling kan een fietsnetwerk of herontwikkeling maken maar ook breken. Wat is het belang voor de fietser, en waarom zou een gemeente of

Lees meer
1 2 3 4

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers over het thema Fietsparkeren delen? Stuur dan je artikel naar communicatie@vexpan.nl.

Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

Deel hier je kennis

Aanmeldformulier lidmaatschap

"*" geeft vereiste velden aan

Organisatie

Contactpersoon

Gegevens facturatie

Verklaring*