E-laden

Eind 2021 was het aandeel volledig elektrische personenauto’s in Nederland 2%. Dit zal naar verwachting binnen vijf jaar vertienvoudigen. Vanaf 2030 mogen helemaal geen nieuwe personenauto’s met fossiele brandstof meer worden verkocht. Daarmee zal het traditionele laden aan de losse laadpaal op straat steeds meer gecentraliseerd moeten worden op laadpleinen en in parkeergarages. Vexpan zet zich hiervoor samen met het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat in met CLIP: Convenant Laadinfrastructuur In Parkeergarages.

 

Aangezien de meeste aangesloten auto’s in de parkeergarage na voltooien van het laden niet direct verplaatst zullen worden, moeten deze clusters slim aangestuurd worden om de capaciteit zo goed mogelijk te benutten: als de accu bijna vol is wordt de stroomtoevoer verlaagd en over andere aangesloten auto’s verdeeld.

 

De elektrische installaties voor het laden en de accu’s in de auto’s kunnen extra risico’s bij brand opleveren. De laadvoorzieningen moeten daarom zorgvuldig worden geïnstalleerd en onderhouden, waarop regelmatig gecontroleerd moet worden. Dit geldt zowel voor publiek toegankelijke garages als voor private garages onder woon- en kantoorgebouwen. Deze ontwikkeling betreft niet alleen nieuwe garages, ook voor bestaande parkeergarages betekent dit aanpassingen aan de technische installaties en bouwkundige voorzieningen.

 

> Kennisdossier & Stappenplan  |   > Rekentool   |  > Voortgang CLIP 2021

Thema: E-laden

Nieuwe subsidie voor basislaadinfrastructuur bij VvE’s

Vanaf 1 januari 2024 kunnen Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) subsidie krijgen voor een deel van de kosten voor de aanleg van basislaadinfrastructuur op hun terrein. Zodat de bewoners oplaadpunten kunnen plaatsen.

Lees meer

Uitreiking Q-Park Student-Award 2023

Op 9 november is in Maastricht wederom de Q-Park Student-Award uitgereikt. Deze werd in 2014 door samenwerking van Q-Park met de Erasmus Universiteit Rotterdam in het leven geroepen.

Lees meer

Nieuwe ontwikkelingen EPA

EPA heeft een nieuwe verenigingsstructuur. Tijdens de ALV is Peter Dingemans als bestuurslid verkozen tot een nieuwe termijn. Bovendien is hij vanuit het EPA bestuur gevraagd om voorzitter te worden van de nieuwe werkgroep op het gebied van EV-laden en brandveiligheid.

Lees meer

Utrecht eerste stad wereldwijd die elektrische deelauto’s gebruikt als grootschalige buurtbatterijen

Inwoners van Vexpan lid Utrecht krijgen als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.

Lees meer

Duurzame laadoplossingen die inspelen op een snel veranderende behoefte

De transitie naar duurzame energie gaat wellicht te snel voor het stroomnet. Het net moet verzwaard worden om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarom is het gebruik van groene energie cruciaal.

Lees meer

Iedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?

De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?

Lees meer
1 3 4 5 6 7 19

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers over het thema E-laden delen? Stuur dan je artikel naar communicatie@vexpan.nl.

Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

Deel hier je kennis

Aanmeldformulier lidmaatschap

"*" geeft vereiste velden aan

Organisatie

Contactpersoon

Gegevens facturatie

Verklaring*