E-laden

Eind 2021 was het aandeel volledig elektrische personenauto’s in Nederland 2%. Dit zal naar verwachting binnen vijf jaar vertienvoudigen. Vanaf 2030 mogen helemaal geen nieuwe personenauto’s met fossiele brandstof meer worden verkocht. Daarmee zal het traditionele laden aan de losse laadpaal op straat steeds meer gecentraliseerd moeten worden op laadpleinen en in parkeergarages. Vexpan zet zich hiervoor samen met het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat in met CLIP: Convenant Laadinfrastructuur In Parkeergarages.

 

Aangezien de meeste aangesloten auto’s in de parkeergarage na voltooien van het laden niet direct verplaatst zullen worden, moeten deze clusters slim aangestuurd worden om de capaciteit zo goed mogelijk te benutten: als de accu bijna vol is wordt de stroomtoevoer verlaagd en over andere aangesloten auto’s verdeeld.

 

De elektrische installaties voor het laden en de accu’s in de auto’s kunnen extra risico’s bij brand opleveren. De laadvoorzieningen moeten daarom zorgvuldig worden geïnstalleerd en onderhouden, waarop regelmatig gecontroleerd moet worden. Dit geldt zowel voor publiek toegankelijke garages als voor private garages onder woon- en kantoorgebouwen. Deze ontwikkeling betreft niet alleen nieuwe garages, ook voor bestaande parkeergarages betekent dit aanpassingen aan de technische installaties en bouwkundige voorzieningen.

 

> Kennisdossier  |   > Rekentool   |  > Voortgang CLIP 2021

Thema: E-laden

Verkoop elektrische auto's in de lift en meer subsidiebudget 2022

Elektrisch rijden zit in de lift. Het aandeel elektrische auto’s in de totale verkoop steeg van 12% in 2019 naar 22% in 2020. Dit blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s 2021.

Lees meer

'Opladen elektrische voertuigen steeds meer op werk'

E-mobility specialist CTEK voorspelt een aanzienlijke groei in het laden van elektrische voertuigen (EV’s) op bestemmingen zoals kantoren en andere werkplekken. Deze trend

Lees meer

Parkeergarage waar auto's stroom opladen én leveren

De nieuwe generatie auto’s met batterij laadt straks niet alleen op, maar levert ook stroom aan het net als het nodig is. Dit ‘bidirectionele laden’ heeft in ieder geval volgens de gemeente Utrecht

Lees meer

ElaadNL kennis en innovatie om groei elektrisch rijden te ondersteunen

Sinds de intrede van elektrische auto’s in Nederland in 2009 is ElaadNL actief. Maar wat is hun rol nu precies? We enkele vragen aan twee medewerkers van ElaadNL: Nazir Refa (Senior data analist) en Daan Hammer (Projectmanager marktontwikkeling).

Lees meer

Nationaal Laadonderzoek 2021

Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is verschenen over het laden van EV’s in Nederland. Met ervaringen en meningen van EV-rijders. Het Nationaal Laadonderzoek is een initiatief

Lees meer

Expertteam: Ad hoc laden voor VU-VUmc

Parkeerbedrijf VU-VUmc exploiteert het parkeren van de Vrije Universiteit en het Amsterdam AMC locatie VUmc in Amsterdam. Zij vraagt het Vexpan Expertteam hoe het zit met ad hoc elektrisch laden.  

Lees meer
1 2 3 4 5 6

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers over het thema E-laden delen? Stuur dan je artikel naar communicatie@vexpan.nl.

Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

Deel hier je kennis

Aanmeldformulier lidmaatschap

"*" geeft vereiste velden aan

Organisatie

Contactpersoon

Gegevens facturatie

Verklaring*