E-laden

Eind 2021 was het aandeel volledig elektrische personenauto’s in Nederland 2%. Dit zal naar verwachting binnen vijf jaar vertienvoudigen. Vanaf 2030 mogen helemaal geen nieuwe personenauto’s met fossiele brandstof meer worden verkocht. Daarmee zal het traditionele laden aan de losse laadpaal op straat steeds meer gecentraliseerd moeten worden op laadpleinen en in parkeergarages. Vexpan zet zich hiervoor samen met het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat in met CLIP: Convenant Laadinfrastructuur In Parkeergarages.

 

Aangezien de meeste aangesloten auto’s in de parkeergarage na voltooien van het laden niet direct verplaatst zullen worden, moeten deze clusters slim aangestuurd worden om de capaciteit zo goed mogelijk te benutten: als de accu bijna vol is wordt de stroomtoevoer verlaagd en over andere aangesloten auto’s verdeeld.

 

De elektrische installaties voor het laden en de accu’s in de auto’s kunnen extra risico’s bij brand opleveren. De laadvoorzieningen moeten daarom zorgvuldig worden geïnstalleerd en onderhouden, waarop regelmatig gecontroleerd moet worden. Dit geldt zowel voor publiek toegankelijke garages als voor private garages onder woon- en kantoorgebouwen. Deze ontwikkeling betreft niet alleen nieuwe garages, ook voor bestaande parkeergarages betekent dit aanpassingen aan de technische installaties en bouwkundige voorzieningen.

 

> Kennisdossier & Stappenplan  |   > Rekentool   |  > Voortgang CLIP 2021

Thema: E-laden

Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?

In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?

Lees meer

Naar meer transparantie in de laadkosten

Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.

Lees meer

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer

De Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief

De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.

Lees meer

Pieter Litjens CROW

Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.

Lees meer

Parkeren aan de laadpaal?

Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?

Lees meer
1 11 12 13 14

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers over het thema E-laden delen? Stuur dan je artikel naar communicatie@vexpan.nl.

Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

Deel hier je kennis

Aanmeldformulier lidmaatschap

"*" geeft vereiste velden aan

Organisatie

Contactpersoon

Gegevens facturatie

Verklaring*