Wanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?

Gepubliceerd op: 21 november 2022

Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Zeker nu energie nog jaren duur blijft, Europa onafhankelijk wil worden van Russische energie en de stroomnetten overvol zijn? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.

 

Er komen steeds nieuwe e-auto’s bij die niet kunnen terugleveren. Waarom? Deels zit het in de discussie over hardware: moet de kostbare en zware apparatuur die de gelijkstroom van de accu moet omzetten in wisselstroom (noodzakelijk voor het terugleveren van elektriciteit aan huishoudens) in de auto of juist in de laadpaal komen, zegt Remco Jongsma van Joulz, een specialist in duurzame energieoplossingen tegen de Volkskrant: ‘De markt is hier nog niet uit.’

 

Van wie is die energie eigenlijk?
Dan zijn er de meer fundamentele kwesties: van wie is de energie in de accu eigenlijk? Ook voor de fiscus zijn er vragen: wat gebeurt er als iemand zijn auto oplaadt bij een bedrijf met een grootverbruikersaansluiting (die minder belasting betaalt), en die stroom ’s avonds meeneemt naar huis om hem daar via een particuliere aansluiting te gebruiken? Dan wordt er te weinig belasting over deze stroom afgedragen. Er is nog een hobbel, zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Er wordt nu twee keer belasting betaald: bij het laden van de accu en vervolgens bij het terugleveren. Hierover zijn we in overleg met Financiën.’

 

Ook autofabrikanten hebben een probleem: zij vallen goeddeels buiten de voordelen die andere partijen hebben. Er lijkt voor hen nog geen verdienmodel, terwijl de accu’s in hun auto’s wel extra slijten. Dat kan tot kostbare garantieclaims leiden. Ze lopen dus risico, zonder directe inkomsten.

 

Brussel moet met regels komen
De RAI Vereniging zegt dat veel afhangt van Brussel: ‘Duidelijkheid over regelgeving is heel belangrijk voor autofabrikanten’, aldus een woordvoerder tegen de Volkskrant. Bijvoorbeeld over de levensduur van een accu. Het al dan niet ontbreken van een verdienmodel is niet de belangrijkste reden dat het langzaam gaat. Er zijn veel belanghebbenden die allemaal met elkaar moeten samenwerken en communiceren en dat vergt tijd.

 

De industrie is dus afwachtend. Maar die houding kan zich tegen hen keren, reageert Baerte de Brey, chief international officer bij ElaadNL, een samenwerkingsverband van netbeheerders dat alle aspecten rond elektrisch rijden onderzoekt. Hij pleit ook voor een Europese teruglaadstandaard. En liefst een wereldwijde, zodat auto’s in de toekomst ook in andere landen kunnen terugleveren als ze daar worden verkocht.

 

Dit is niet zomaar geregeld. Nederland telt drie grote netbeheerders voor het laagspanningsnet, dat valt wel af te stemmen. De Brey: ‘Maar Duitsland heeft er achthonderd, die alles net even anders hebben ingericht.’ Die moeten allemaal kunnen omgaan met terugleveren van elk type voertuig. ‘Dit laat zien waarom een Europese standaard lastig is.’

 

We zitten in de beginfase, stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘We zijn er nog niet, maar terugleveren heeft de toekomst.’ Vanaf 2025 moet het echt van de grond komen, verwacht het ministerie. Daar is ook De Brey van overtuigd. ‘Uiteindelijk zal Brussel terugladen verplicht stellen. Die zeggen straks: regel het maar.’

 

> Lees de hele analyse van Bard van de Weijer in de Volkskrant

Tags

e-laden elektrisch rijden laadinfrastructuur terugleveren

Meer nieuws

Open Innovatie Programma: TenneT op zoek naar the Holy Grail 

De razendsnelle opkomst van o.a. elektrische auto’s hebben ertoe geleid dat het elektriciteitsnetwerk op springen staat. Het gebrek aan capaciteit is inmiddels zo groot dat TenneT de handen ineenslaat.

Lees meer

Microcar

Er is sinds begin 2022 een elektrische microcar op de markt die een serieus alternatief is voor de auto.

Lees meer

Gebruikersgroep laadinfradata NDW van start

NDW start in 2023 met het realiseren van een ontsluiting van laadinfradata. Deze data geeft inzichten die nodig zijn voor beleidskeuzes rondom de energietransitie, elektrisch rijden en het gebruik van geplaatste laadpalen.

Lees meer

Slimme laadpleinen breken door in Nederland

Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen

Lees meer

Elektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL

Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.

Lees meer

Elektrisch of waterstof?

Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.

Lees meer
1 6 7 8 9 10 17

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief