Voortgang CLIP in 2021

Gepubliceerd op: 04 maart 2022

Op 4 maart 2021 is het Convenant laadinfrastructuur in parkeergarages (CLIP) ondertekend. Met de ambitie om in 2025 gemiddeld 5% van de parkeerplekken in parkeergarages te hebben voorzien van laadpunten en in 2030 gemiddeld 10%. Een jaar later: wat is de voortgang in het afgelopen jaar?

 

Werkgroep en uitvoeringsprogramma
Na de ondertekening is voor de zomer van 2021 een werkgroep geformeerd en een uitvoeringsprogramma vastgesteld voor 2021-2022. In de CLIP werkgroep vindt afstemming plaats met eigenaren, exploitanten en beheerders van parkeergarages in het publieke – en private domein alsook met andere bij de laadinfrastructuur betrokken stakeholders. Binnen de kaders van het convenant wordt ook gesproken over het wegnemen van mogelijke blokkades bij het realiseren van de ambities.

 

Samenwerking transitie elektrische mobiliteit
De werkgroep werkt vanuit specifieke deskundigheid onderwerpen uit die bijdragen aan de
transitie naar elektrische mobiliteit. Het uitgangspunt is dat zoveel als mogelijk wordt aangesloten
bij bestaande gremia, bijvoorbeeld werkgroepen binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur
(NAL), tenzij blijkt dat het specifieke problematiek betreft. Op de site Dutch Mobility Innovations (DMI) is een besloten samenwerkingsruimte voor de werkgroepleden ingericht.

 

Eerste dataverzameling 2021
Bij de werkgroep komt op basis van de verzamelde data het volgende beeld naar voren: eind 2021 zijn gemiddeld 0,9% van de parkeerplekken van commerciële parkeergarages voorzien van laadpunten (1363 laadpunten op de 150.108 parkeerplekken). Eind 2020 was de schatting op basis van het onderzoek van OverMorgen gemiddeld 0,5%.

 

Het convenant omvat een samenwerking tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Vexpan, het Platform voor Parkeren in Nederland. Het doel is om in verschillende samenstellingen de uitrol van laadinfrastructuur in parkeergarages te bevorderen en te faciliteren. Het laden van een elektrisch voertuig moet net zo makkelijk worden als het opladen van de mobiele telefoon.

 

Samenstelling werkgroep CLIP
Peter Dingemans (voorzitter en bestuurslid Vexpan en EPA)
Pezjman Mortezayi (secretaris en beleidsondersteuner IenW)
Hans ten Barge (ketenregisseur parkeren, gemeente Arnhem)
Johan Tol (Interparking)
Carlo Barten (directeur van APCOA Parking Nederland),
Hugo Niesing (Resoursefully Consulting, gemeente Amsterdam)
Richard Hovinga (beleidsmedewerker Duurzame Mobiliteit, IenW,)
Marcel Laeven (Corporate Manager Innovations, Q-Park/P1)
Marcel Buters (Stedin)
Wilco van de Vosse (SHPV)
Giel Hagelaar (Parkeermanager/projectleider, gemeente Helmond)
André Wielaard (voorzitter Vexpan, EasyPark)
Ties de Groot (bestuurslid Vexpan)
Peter Vissers (Strategisch Beleidsadviseur Parkeren, gemeente Dordrecht en lid commissie
gemeente, Vexpan)

 

> Meer over het convenant met IenW | CLIP

> Meer over dit thema: E-laden

Tags

elektrisch rijden CLIP laadinfrastructuur parkeergarage convenant

Meer nieuws

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer

De Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief

De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.

Lees meer

Pieter Litjens CROW

Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.

Lees meer

Parkeren aan de laadpaal?

Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?

Lees meer

Vehicle-to-grid: Elektrische voertuigen als flexibele opslag in het elektriciteitsnet

Vehicle-to-grid (V2G) technologie stelt elektrische voertuigen in staat om ook elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet. De flexibele capaciteit van de batterij helpt het net in balans te houden en levert geld op voor de eigenaar van de auto.

Lees meer

Elektrische voertuigen

De snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen (EV's) vereist een overeenkomstige infrastructuur voor het opladen van de accu’s. Dit opladen moet natuurlijk gemakkelijk thuis, onderweg of bij bedrijven kunnen plaatsvinden..

Lees meer
1 16 17 18 19

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief