Vandaag 29 augustus opent een bijzondere parkeergarage: de Vijzelgrachtgarage in Amsterdam. De garage is volautomatisch. De automobilist rijdt dan niet zelf de garage in of uit, maar parkeert de auto in 1 van de 3 lifthuisjes en stapt uit. Het parkeersysteem parkeert de auto, zoals ook te zien is in de video.
Volautomatische parkeergarage Vijzelgracht Amsterdam geopend
De 270 autoplekken in de Vijzelgrachtgarage, die bovenop een metrostation ligt maar onder de straat, zijn alleen voor vergunninghouders uit de buurt. De garage zorgt ervoor dat de Vijzelbuurt parkeerluw gemaakt kan worden. Gemeente Amsterdam gaat het komend jaar starten met het weghalen van parkeerplaatsen op straat. Zo ontstaat meer ruimte voor voetgangers, fietsers en groen en wordt de buurt leefbaarder.
De garage heeft ongeveer 20 miljoen euro gekost, circa 74.000 euro per ondergrondse parkeerplek dus. Stephan van Tilburg, technisch projectmanager van de gemeente, vindt het dat bedrag waard. “Ik vind het een toegevoegde waarde voor de stad en buurt. Je moet ook vooral kijken wat het oplevert voor de buurtbewoners.”
Lees hier ook het verslag van at5 en bekijk de video
Meer nieuws
Hoe een gestroomlijnde aanpak een complexe transitie in goede banen kan leiden
De wereld om ons heen verandert. Zo ook de kijk op parkeren. In veel steden zijn om die reden grote gemeentelijke transities naar digitale parkeerketens gaande. Dergelijke veranderingen staan of vallen met een gedegen ingericht proces.
Lees meerParkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030
Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeernormen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.
Lees meerBeter passende parkeernormen voor woningen
In Nederland is tot 2035 behoefte aan driekwart miljoen extra woningen. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat investeringen door beleggers, ontwikkelaars en corporaties rendement opleveren dan wel binnen financiële kaders blijven; dit voor een sluitende businesscase.
Lees meerParkeren doet ertoe!
Hoe kunnen we parkeermanagement nauwer aansluiten aan het stedelijk mobiliteitsbeleid? Die vraag behandelt het Europees onderzoeksproject Park4SUMP
Lees meerBewustzijn creëren voor stedelijke toegangsregels
Stel je een stad voor met veel minder voertuigen dan vandaag, met alleen de meest noodzakelijke en milieuvriendelijke. Dit vergt echter een betere toepassing van de toegangsregels voor voertuigen in de stad (UVARs).
Lees meerDe afmetingen van een parkeervak
De functionele eisen en prestatie-eisen waaraan parkeerterreinen, parkeergarages en stallingsgarages moeten voldoen, zijn vastgelegd in de Nederlandse norm NEN-2443,
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.