Vandaag 29 augustus opent een bijzondere parkeergarage: de Vijzelgrachtgarage in Amsterdam. De garage is volautomatisch. De automobilist rijdt dan niet zelf de garage in of uit, maar parkeert de auto in 1 van de 3 lifthuisjes en stapt uit. Het parkeersysteem parkeert de auto, zoals ook te zien is in de video.
Volautomatische parkeergarage Vijzelgracht Amsterdam geopend
De 270 autoplekken in de Vijzelgrachtgarage, die bovenop een metrostation ligt maar onder de straat, zijn alleen voor vergunninghouders uit de buurt. De garage zorgt ervoor dat de Vijzelbuurt parkeerluw gemaakt kan worden. Gemeente Amsterdam gaat het komend jaar starten met het weghalen van parkeerplaatsen op straat. Zo ontstaat meer ruimte voor voetgangers, fietsers en groen en wordt de buurt leefbaarder.
De garage heeft ongeveer 20 miljoen euro gekost, circa 74.000 euro per ondergrondse parkeerplek dus. Stephan van Tilburg, technisch projectmanager van de gemeente, vindt het dat bedrag waard. “Ik vind het een toegevoegde waarde voor de stad en buurt. Je moet ook vooral kijken wat het oplevert voor de buurtbewoners.”
Lees hier ook het verslag van at5 en bekijk de video
Meer nieuws
Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag
Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.
Lees meerKeynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’
Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
Lees meerUitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'
Lees meerSociaal bewogen parkeerbeleid
Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.
Lees meerMaximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024
Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).
Lees meerAutoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.