Vier op de tien Nederlanders willen af van autobezit

Gepubliceerd op: 10 augustus 2023

Ruim vier op de tien Nederlanders zijn van mening dat we af moeten van het idee dat iedereen een eigen auto moet hebben. Met name de milieu-impact van autorijden wordt hiervoor als argument aangehaald. Wel zijn er zorgen over onder meer de beschikbaarheid en kosten van openbaar vervoer als alternatief. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan. Met hulp van veldwerkbureau Panel Inzicht vroeg het bedrijf 2002 Nederlanders naar hun mening over autobezit.

 

Met name twintigers en dertigers zijn het eens met de stelling. Onder twintigers is het zelfs meer dan de helft (52,1%), terwijl slechts 29,4% aangeeft juist voor individueel autobezit te zijn. Veertigers hebben daarentegen duidelijk het meeste moeite met het opgeven van een eigen auto. De meerderheid (43,1%) is het oneens met de stelling, terwijl slechts 35,2% aangeeft het ermee eens te zijn. Tussen mannen en vrouwen is niet heel veel verschil, al valt wel op dat mannen wat meer uitgesproken zijn. Van de vrouwen antwoordde ruim een kwart ‘neutraal’, tegen bijna 20% van de mannen.

 

 

Persoonlijke vrijheid

Ondervraagden die het oneens zijn met de stelling van Zonneplan, vinden vooral dat het al dan niet hebben van een eigen auto een vrije keuze moet blijven. Ze verwijzen daarbij ook naar mensen die in afgelegen gebieden wonen waar openbaar vervoer beperkt of niet beschikbaar is. Ook geven ze aan dat een auto onafhankelijkheid biedt en het mogelijk maakt om te gaan en staan waar je wilt. Daarnaast uiten zij hun zorgen over de uitdagingen van openbaar vervoer, zoals kosten, bereikbaarheid en gemak, vooral in landelijke gebieden.
Zo zegt een 33-jarige man uit Overijssel: ”Ik vind dat iedereen dat zelf mag bepalen. Ik vind het een stuk vrijheid, het openbaar vervoer is ongelooflijk kostbaar en een hardwerkend persoon mag zeker een auto bezitten.” Een man (52) uit Flevoland vreest daarnaast dat deelauto’s sneller afgedankt zullen worden: “Waarom zouden wij geen eigen auto meer mogen bezitten? Met verstand gebruiken is een goed idee, maar dat zegt nog niets over het bezit. Sterker nog: voor jouw eigen auto voel je je verantwoordelijk. Dus die gebruik je netjes. Een deel- of leenauto doet je niets en mishandelen boeit je niets, als de kosten maar laag zijn.”

 

“Ik denk dat we af moeten van het idee dat iedereen een eigen auto moet hebben” Panelonderzoek onder 2002 Nederlanders

 

Milieu-impact autobezit

De voor de hand liggende reden om autodelen of het gebruik van het OV in plaats van het bezitten van een eigen auto te stimuleren, is de impact van auto’s op het milieu. Ondervraagden vinden dat vooral huishoudens met meerdere auto’s best wat kunnen inleveren. Zo vraagt een 75-jarige Limburger zich af: “Waarom moeten de rijken vijf auto´s hebben, terwijl sommigen die onder de armoedegrens leven niets hebben?” Een 72-jarige vrouw uit Drenthe vat het kort samen: “Voor iedereen goedkoper en beter voor het milieu.”
De productie van auto’s zorgt voor de nodige CO2-uitstoot: gemiddeld zo’n 7 à 8 ton per auto, aldus Milieu Centraal. Daarnaast nemen ze veel openbare ruimte in beslag, aangezien ze 96% van de tijd stilstaan, zo stelt deelautoaanbieder Lynk&Co. In Nederland zijn al meerdere deelautoplatformen actief, waarvan MyWheels en GreenWheels waarschijnlijk de bekendste zijn. In Utrecht draait al enkele jaren het concept WeDriveSolar, dat alleen met elektrische auto’s werkt.

 

Bron: persbericht Zonneplan

Tags

openbaar verzoer autobezit autorijden EV milieu-impact

Meer nieuws

Raad Amersfoort stemt ondanks referendum wel in met parkeerplannen

De gemeente Amersfoort zet de bekritiseerde parkeerplannen door, ondanks de massale tegenstem bij het referendum. Coalitiepartijen kwamen 19 december 2023 met een aantal aanpassingen aan het beleid.

Lees meer

Het belang van een goede definitie voor deelmobiliteit voor gemeenten

Dit artikel richt zich op betekenis van een geschikte definitie voor deelmobiliteit voor deelmobiliteitsbeleid van decentrale overheden.

Lees meer

Definitie deelmobiliteit, een uitdaging voor beleidsmakers

Op dit moment bestaat er zowel in de maatschappij alsook in de wetenschap nog geen overeenstemming over een definitie van deelmobiliteit.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Fenny Waalkens

Parkeren wordt vaak als ‘negatief’ gezien: te weinig, te duur, niet goed geregeld … Ik wil juist het tegenovergestelde laten zien, dat parkeren iets toevoegt aan de klantbeleving.

Lees meer

SPARK: een nieuw landelijk personenautoparkmodel van PBL en RWS

RWS en het PBL hebben een nieuw landelijk personenautoparkmodel ontwikkeld: SPARK. Met dit model kan de toekomstige omvang en samenstelling van het personenautopark in Nederland worden geraamd.

Lees meer

Raadgevend referendum: veel Amersfoorters tegen nieuw parkeerbeleid

Het zou helemaal misgaan met de retail. En na zou het al helemaal nooit meer goed komen. Maar klopt dat wel? Hoe krijg je met 'makkelijk en gratis parkeren' de binnenstad weer aan de praat.

Lees meer
1 22 23 24 25 26 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief