Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum
Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen. Dit onderzoek, een vervolg op het onderzoek uit 2023, analyseerde de economische impact van bezoekers op basis van hun vervoersmiddel, met gegevens uit bijna 40 centrumgebieden.
Maatschappelijke context: druk op de ruimte neemt toe
De druk op de fysieke ruimte in centrumgebieden neemt toe. Er zijn drie grote ruimtevragers: aanbod (o.a. winkels, horeca), openbare ruimte (o.a. groen, water, terrassen) en mobiliteit (o.a. infrastructuur, parkeren). Een goed evenwicht is essentieel voor de economische vitaliteit van centrumgebieden. Toch is het voor veel steden lastig om te bepalen hoe de fysieke ruimte ingericht moet worden en welke impact de keuzes hebben op de economie van een centrumgebied. Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares onderzochten de relatie tussen mobiliteit en economie in 40 centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen.
Herkomst, gemak en reistijd belangrijkste factoren
De bevindingen tonen aan dat de mobiliteitskeuze van bezoekers sterk afhankelijk is van herkomst, gemak en reistijd. Bezoekers die te voet of met de fiets komen, besteden minder per keer, maar komen vaker. Hierdoor vertegenwoordigt één voetganger meer economische waarde dan één autobezoeker. Auto- en OV-bezoekers, die uit een groter verzorgingsgebied komen, besteden gemiddeld meer per bezoek, maar komen minder vaak. Interessant is dat autobezoekers, ondanks minder frequentie, verantwoordelijk zijn voor het grootste aandeel van de omzet in veel centrumgebieden (47%). Dit komt omdat veel centrumgebieden nog steeds veel unieke autobezoekers weten aan te trekken. Dit staat door landelijke trends wel steeds meer onder druk.
Conclusie: maatwerk is nodig
Het bevorderen van voetgangers- en fietsmobiliteit biedt economisch voordelen, vooral in kleinere centra, waar inwoners vaak te voet of per fiets komen. Tegelijkertijd blijft voor centrumgebieden met grotere regio-functies goede bereikbaarheid voor autobezoekers van groot belang. Het is bij het vaststellen van mobiliteitsbeleid belangrijk om economische impact mee te wegen, waarbij nuance essentieel is in de discussie over mobiliteit en economische vitaliteit van centrumgebieden.
> Toelichting op de belangrijkste onderzoeksresultaten en de complete rapportage.
Meer informatie
> Persbericht van Platform Binnenstadsmanagement
Meer nieuws
Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag
Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.
Lees meerKeynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’
Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
Lees meerUitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'
Lees meerSociaal bewogen parkeerbeleid
Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.
Lees meerMaximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024
Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).
Lees meerAutoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.