Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum
Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen. Dit onderzoek, een vervolg op het onderzoek uit 2023, analyseerde de economische impact van bezoekers op basis van hun vervoersmiddel, met gegevens uit bijna 40 centrumgebieden.
Maatschappelijke context: druk op de ruimte neemt toe
De druk op de fysieke ruimte in centrumgebieden neemt toe. Er zijn drie grote ruimtevragers: aanbod (o.a. winkels, horeca), openbare ruimte (o.a. groen, water, terrassen) en mobiliteit (o.a. infrastructuur, parkeren). Een goed evenwicht is essentieel voor de economische vitaliteit van centrumgebieden. Toch is het voor veel steden lastig om te bepalen hoe de fysieke ruimte ingericht moet worden en welke impact de keuzes hebben op de economie van een centrumgebied. Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares onderzochten de relatie tussen mobiliteit en economie in 40 centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen.
Herkomst, gemak en reistijd belangrijkste factoren
De bevindingen tonen aan dat de mobiliteitskeuze van bezoekers sterk afhankelijk is van herkomst, gemak en reistijd. Bezoekers die te voet of met de fiets komen, besteden minder per keer, maar komen vaker. Hierdoor vertegenwoordigt één voetganger meer economische waarde dan één autobezoeker. Auto- en OV-bezoekers, die uit een groter verzorgingsgebied komen, besteden gemiddeld meer per bezoek, maar komen minder vaak. Interessant is dat autobezoekers, ondanks minder frequentie, verantwoordelijk zijn voor het grootste aandeel van de omzet in veel centrumgebieden (47%). Dit komt omdat veel centrumgebieden nog steeds veel unieke autobezoekers weten aan te trekken. Dit staat door landelijke trends wel steeds meer onder druk.
Conclusie: maatwerk is nodig
Het bevorderen van voetgangers- en fietsmobiliteit biedt economisch voordelen, vooral in kleinere centra, waar inwoners vaak te voet of per fiets komen. Tegelijkertijd blijft voor centrumgebieden met grotere regio-functies goede bereikbaarheid voor autobezoekers van groot belang. Het is bij het vaststellen van mobiliteitsbeleid belangrijk om economische impact mee te wegen, waarbij nuance essentieel is in de discussie over mobiliteit en economische vitaliteit van centrumgebieden.
> Toelichting op de belangrijkste onderzoeksresultaten en de complete rapportage.
Meer informatie
> Persbericht van Platform Binnenstadsmanagement
Meer nieuws
Mobiliteitsbeeld 2023
Inwoners van Nederland legden in 2022 meer afstand in Nederland af dan in 2021, maar minder dan voor de coronapandemie (2019). Dit blijkt uit het Mobiliteitsbeeld 2023 van KiM.
Lees meerUitreiking Q-Park Student-Award 2023
Op 9 november is in Maastricht wederom de Q-Park Student-Award uitgereikt. Deze werd in 2014 door samenwerking van Q-Park met de Erasmus Universiteit Rotterdam in het leven geroepen.
Lees meerVanaf 1 januari 2024 rapporteren over CO2-uitstoot van reizen door werknemers
Per 1 januari a.s. gaan er regels gelden om de CO2-uitstoot van reizen door werknemers terug te dringen. De regels zullen opgenomen worden in het Besluit activiteiten leefomgeving, met de Omgevingswet als grondslag.
Lees meerParkeren na corona: terug naar oude gewoontes?
We zien berichten voorbij komen die erop lijken te wijzen dat het autogebruik weer terug is op het oude niveau van vóór corona of zelfs hoger.
Lees meerZoekverkeer en bezettingsgraad, hoe vol is vol?
Uit onderzoek blijkt dat hogere bezettingsgraden niet tot te volle parkeergelegenheden leiden.
Lees meerParkeervisie gemeente Enschede: flexibiliteit en verlagen parkeerdruk
De gemeente Enschede heeft de parkeervisie vastgesteld. Daarin staat hoe ze in de toekomst willen omgaan met autoparkeren in Enschede.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.