Vernieuwde Beleidsregels Parkeren Nijmegen
Bijna jaarlijks worden de Beleidsregels Parkeren herzien. Hierin staan de parkeernormen bij ruimtelijke ontwikkelingen in Nijmegen voor de komende jaren. Alle aanpassingen passen binnen de eerder vastgestelde Parkeernota ‘Parkeren in Nijmegen 2020-2030’. In de laatste update, die het stadsbestuur 19 november 2024 vaststelde, is onder andere opgenomen dat voor autoluwe complexen die worden gebouwd in gebieden waar betaald parkeren geldt, altijd de nodige fietscapaciteit in een gezamenlijke fietsenstalling wordt gerealiseerd én dat er alternatieven voor een eigen auto moeten zijn. Per 25 woningen wordt hierbij uitgegaan van 3 deelauto’s en één elektrische deelbakfiets. Bewoners komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning op straat of een abonnement in een openbare parkeergarage.
Lukt het een ontwikkelaar niet om de benodigde deelauto’s op eigen terrein te plaatsen, dan geldt per niet gefaciliteerde deelauto een verplichte storting in het Bereikbaarheidsfonds van € 50.000, -. De gemeente zorgt vervolgens voor plaatsing van deelauto’s in de openbare ruimte dichtbij de betreffende ontwikkeling. Deze deelauto is dan vervolgens door alle bewoners in de omgeving (met een abonnement) te gebruiken en dus niet exclusief voor bewoners van het betreffende complex.
Lage parkeernormen voor betere bereikbaarheid van en in de stad
In de Beleidsregels Parkeren staat hoe de gemeente omgaat met parkeren, voor zowel auto als fiets, bij nieuwe ontwikkelingen. Onder nieuwe ontwikkelingen vallen ook transformaties (functieverandering) en sloop met nieuwbouw. Omdat Nijmegen groeit, staat de bereikbaarheid van en in de stad onder druk. Daarom stuurt de gemeente op minder autobezit en -gebruik en meer lopen, fietsen en alternatieven zoals deelmobiliteit. Bij nieuwbouw is hier goed op te sturen met lage parkeernormen. Dat betekent dat minder parkeerplaatsen worden gerealiseerd en dat niet iedere woning een parkeerplaats op eigen terrein heeft. Als er geen parkeren op eigen terrein mogelijk is én de ontwikkeling is in een gebied met betaald parkeren, krijgen bewoners en werknemers geen parkeervergunning of een parkeerabonnement in een openbare parkeergarage. Om overlast te voorkomen voor de bewoners die al in de buurt wonen, wordt dan ook vaak betaald parkeren ingevoerd zodat daar geen auto’s parkeren die er niet horen.
Door lage parkeernormen te hanteren, hebben ontwikkelaars meer financiële ruimte om betaalbare woningen te bouwen. Belangrijk voor een groeiende stad als Nijmegen
Meer informatie
> Bron: Nijmegen.nl
> Gemeente Nijmegen, lid van Vexpan
Meer nieuws
Bestemmingsplan als kapstok voor parkeerbeleid
Een bestemmingsplan dient te beschikken over een parkeerregeling. Een concreet bouwplan dat niet past binnen het bestemmingsplan wordt getoetst aan parkeeronderbouwing.
Lees meerCanadees parkeren
Het Canadees parkeren, oftewel het met twee wielen op het trottoir parkeren is in veel steden een probleem. Zowel voor voetgangers als hulpdiensten.
Lees meerVan vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!
De Solid State batterij. Van vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!
Lees meerHoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?
Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW
Lees meerKrachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven
Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.
Lees meerGeen bekeuring voor Oekraïners die foutparkeren in grote steden
Auto's met een Oekraïens nummerbord die foutgeparkeerd staan in de vier grote steden Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht krijgen daarvoor geen bekeuring.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.