Vernieuwde Beleidsregels Parkeren Nijmegen

Gepubliceerd op: 20 november 2024

Bijna jaarlijks worden de Beleidsregels Parkeren herzien. Hierin staan de parkeernormen bij ruimtelijke ontwikkelingen in Nijmegen voor de komende jaren. Alle aanpassingen passen binnen de eerder vastgestelde Parkeernota ‘Parkeren in Nijmegen 2020-2030’. In de laatste update, die het stadsbestuur 19 november 2024 vaststelde, is onder andere opgenomen dat voor autoluwe complexen die worden gebouwd in gebieden waar betaald parkeren geldt, altijd de nodige fietscapaciteit in een gezamenlijke fietsenstalling wordt gerealiseerd én dat er alternatieven voor een eigen auto moeten zijn. Per 25 woningen wordt hierbij uitgegaan van 3 deelauto’s en één elektrische deelbakfiets. Bewoners komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning op straat of een abonnement in een openbare parkeergarage.

 

Lukt het een ontwikkelaar niet om de benodigde deelauto’s op eigen terrein te plaatsen, dan geldt per niet gefaciliteerde deelauto een verplichte storting in het Bereikbaarheidsfonds van € 50.000, -. De gemeente zorgt vervolgens voor plaatsing van deelauto’s in de openbare ruimte dichtbij de betreffende ontwikkeling. Deze deelauto is dan vervolgens door alle bewoners in de omgeving (met een abonnement) te gebruiken en dus niet exclusief voor bewoners van het betreffende complex.

 

Lage parkeernormen voor betere bereikbaarheid van en in de stad
In de Beleidsregels Parkeren staat hoe de gemeente omgaat met parkeren, voor zowel auto als fiets, bij nieuwe ontwikkelingen. Onder nieuwe ontwikkelingen vallen ook transformaties (functieverandering) en sloop met nieuwbouw. Omdat Nijmegen groeit, staat de bereikbaarheid van en in de stad onder druk. Daarom stuurt de gemeente op minder autobezit en -gebruik en meer lopen, fietsen en alternatieven zoals deelmobiliteit. Bij nieuwbouw is hier goed op te sturen met lage parkeernormen. Dat betekent dat minder parkeerplaatsen worden gerealiseerd en dat niet iedere woning een parkeerplaats op eigen terrein heeft. Als er geen parkeren op eigen terrein mogelijk is én de ontwikkeling is in een gebied met betaald parkeren, krijgen bewoners en werknemers geen parkeervergunning of een parkeerabonnement in een openbare parkeergarage. Om overlast te voorkomen voor de bewoners die al in de buurt wonen, wordt dan ook vaak betaald parkeren ingevoerd zodat daar geen auto’s parkeren die er niet horen.

 

Door lage parkeernormen te hanteren, hebben ontwikkelaars meer financiële ruimte om betaalbare woningen te bouwen. Belangrijk voor een groeiende stad als Nijmegen

 

Meer informatie
> Bron: Nijmegen.nl
> Gemeente Nijmegen, lid van Vexpan

Tags

parkeerbeleid gemeente

Meer nieuws

Aanpassing loonheffing: Parkeren auto werknemer tijdens vakantie

Gratis parkeren van de auto van werknemers in de omgeving van de werkplek tijdens de vakantie vormt belast loon in natura. Het Handboek Loonheffingen wordt op dit punt aangepast.

Lees meer

Gemeente Groningen blij met eerste effecten nieuwe parkeermaatregelen

Het gemeentebestuur van Groningen heeft de eerste resultaten van het nieuwe parkeerbeleid gedeeld. Sinds begin dit jaar gelden in verschillende wijken nieuwe parkeerregels, inclusief een aangepaste bezoekersvergunning.

Lees meer

Haarlemmers verontwaardigd: parkeerplekken gereserveerd voor deelauto's

De gemeente Haarlem heeft deze zomer 30 parkeerplekken in de stad exclusief toegewezen aan deelauto’s. De toewijzing past in het streven van het stadsbestuur naar meer deelauto's, maar bewoners zijn onaangenaam verrast.

Lees meer

Proef gemeente Zwolle: met benzineauto bij laadpaal parkeren

Met de benzineauto eindeloos op zoek naar een parkeerplaats, terwijl de vakken bij laadpalen leeg staan. Of andersom. Gemeente Zwolle start een nieuwe proef: laadpalen zonder gereserveerde parkeerplekken – ook benzineauto mag er staan.  

Lees meer

Vexpan vertegenwoordiging in nieuw bestuur EPA

De European Parking Association (EPA aisbl) heeft een nieuwe bestuurssamenstelling met daarin ook vertegenwoordiging van Vexpan leden. Theo Thuis, van Q-Park, is verkozen tot voorzitter en Peter Dingemans, bestuurslid Vexpan, is nu vice voorzitter.

Lees meer

Nederlandse winnaars European Parking Award 2025

Nederlandse inzendingen een European Parking Award hebben gewonnen: Vexpan lid Q-Park Nederland en EGIS Projects SAS (categorie 6 en 7). De prijzen zijn voor uitstekende prestaties in de parkeer- en mobiliteitssector.

Lees meer
1 2 3 4 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief