VER: 'Boete is geen passende oplossing voor laadpaalklevers'
VER vindt een boete bij twee uur parkeren zonder laden onwenselijk en onuitvoerbaar. VER wil dat mensen die klaar zijn met laden hun auto verplaatsen. Gelukkig gebeurt dit ook meestal. Gemeenten geven aan dat maar een paar procent van de laadplekken te lang wordt bezet door een volgeladen auto. Een laadkleeftarief kan dan helpen dat mensen hun auto sneller verplaatsten. Dit is in reactie op een uitspraak van het Gerechtshof en aandacht in de media op deze uitspraak.
Zo’n laadkleeftarief kan worden ingezet tussen 09.00 en 19.00 voor auto’s die klaar zijn met laden. In de randen van de avond en de nacht is dat onwenselijk, omdat er veelal geen beschikbaar uitwijk alternatief is. We moeten van mensen niet vragen in badjas en slippers hun auto te verplaatsen. Prioriteit één is dan ook voldoende laadpalen, vooral op plekken met hoge parkeerdruk
Boetes geven voor te lang laden is ook heel lastig. Een handhaver kan immers niet zien hoe lang een auto klaar is met laden. Ook werkt de kleur van de LEDring op de laadpaal niet altijd goed, die aangeeft of een auto al dan niet oplaadt. Bij slimladen gaat bovendien de laadpaal in een pauzestand die foutief gezien kan worden als klaar met laden. En slimladen moet de norm voor laden worden; laden op momenten van capaciteit op het stroomnet , overschot van duurzame stroom en lage prijzen. En tot slot willen we mensen niet verleiden tot langzamer te laden omdat dan de parkeerplek gegarandeerd is.
De tijd die mensen niet laden op een laadplek is essentieel. Als je de auto een dag of meer niet oplaadt dan is dat onacceptabel en is een boete te overwegen, als een handhaver dat zelf heeft kunnen vaststellen. Een boete bij twee uur parkeren zonder laden vinden wij als VER onwenselijk en onuitvoerbaar.
Meer informatie
> Bron: Vereniging Elektrische Rijders
> Lees meer: RTL Nieuws
> Lees meer: premium artikel AD | Doe als Tesla
> Lees meer: premium artikel Volkskrant
Meer nieuws
Emergency Plug voor elektrische auto’s wint Automotive Innovation Award
Total Safety Solutions heeft met zijn Emergency Plug voor elektrische voertuigen de Automotive Innovation Award 2024 gewonnen in de categorie Veiligheid.
Lees meerUitdagingen laadinfrastructuur parkeergarages: aanbevelingen en adviezen
Per 1 november 2023 is 2,6 procent van alle plekken in parkeergarages voorzien met laadinfrastructuur. Dat communiceert de Vexpan werkgroep CLIP in haar jaarrapportage 2023. Er zijn echter vijf uitdagingen.
Lees meerElektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?
In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?
Lees meerNieuwe editie Essentiele Controlepunten Brandveiligheid
De 2024-versie en de 16e druk van de Essentiele Controlepunten Brandveiligheid is gelanceerd. De uitgave bevat een toelichting op de hoofdzaken van brandveiligheid met steeds handige controlelijsten.
Lees meerVereniging Elektrische Rijders vertolkt de stem van een snelgroeiende groep autobestuurders
Een interview met Marina van Helvoort, directeur van de Vereniging Elektrische Rijders (VER).
Lees meerFlevoland, Noord-Holland en Utrecht plaatsen honderden snellaadstations
De komende jaren komen tot 600 snellaadstations in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. ‘MRA-Elektrisch’ heeft hier met de drie provincies en een groot aantal gemeenten een gezamenlijke aanbesteding voor gedaan.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.