Veel foutparkeerders bon door meer controles met scanauto

Gepubliceerd op: 13 februari 2023

Ruim 17.000 mensen ontvingen in 2022 een parkeerbon op de deurmat. Sinds de komst van de scanauto in Hoorn wordt er namelijk veel meer – en nauwkeuriger – gecontroleerd. Ook rijdt de auto sinds kort in het vergunninggebied. Niet alleen het aantal boetes is afgelopen jaar flink gestegen maar ook het aantal bezwaren.

 

In totaal vielen er in 2022 bij 17.550 mensen een parkeerboete op de mat. Dat zijn gemiddeld zo’n 50 auto’s per dag zonder een geldig parkeerbewijs. Het aantal is met ruim 6.000 boetes meer, behoorlijk gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Door de aanschaf van een nieuwe scanauto en verbeterde software is het mogelijk nog nauwkeuriger te controleren.

 

“In januari 2021 hadden de coronamaatregelen nog invloed, sindsdien komen er veel meer bezoekers naar de stad. Ook is de scanauto veel frequenter gaan rijden”, verklaart parkeermanager Chantal van der Wolk. Het betekent ook dat er veel meer mensen bezwaar hebben gemaakt. Van 3.092 bezwaren in 2021, steeg het aantal vorig jaar naar 4.893 bezwaarschriften. 65 procent van de mensen werd in het gelijk gesteld. Eerder werd juist verwacht dat het aantal afgewezen bezwaren zou stijgen.

 

Verkeerd kenteken of zone ingevoerd
Dat het aantal bezwaren hoog ligt, heeft een reden. De gemeente Hoorn gaat soepel om met mensen die een verkeerd kenteken invoeren of een verkeerde zone hebben aangegeven. “In de telling wordt dan het bezwaar als gegrond aangemerkt. Dat betekent dan niet dat de gemeente zelf een fout heeft gemaakt maar dat we coulant omgaan met de gemaakte fout en de parkeerboete ongedaan maken.”

 

Meer informatie
> Lees hier verder over: meer opbrengst uit betaald parkeren + minder werk, meer ogen op straat
> Bron: nhnieuws.nl
> Gemeente Hoorn lid van Vexpan

Tags

scanauto handhaving betaald parkeren gemeente

Meer nieuws

Hoe een gestroomlijnde aanpak een complexe transitie in goede banen kan leiden

De wereld om ons heen verandert. Zo ook de kijk op parkeren. In veel steden zijn om die reden grote gemeentelijke transities naar digitale parkeerketens gaande. Dergelijke veranderingen staan of vallen met een gedegen ingericht proces.

Lees meer

Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

Lees meer

Beter passende parkeer­normen voor woningen

In Nederland is tot 2035 behoefte aan driekwart miljoen extra woningen. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat investeringen door beleggers, ontwikkelaars en corporaties rendement opleveren dan wel binnen financiële kaders blijven; dit voor een sluitende businesscase.

Lees meer

Parkeren doet ertoe!

Hoe kunnen we parkeermanagement nauwer aansluiten aan het stedelijk mobiliteitsbeleid? Die vraag behandelt het Europees onderzoeksproject Park4SUMP

Lees meer

Bewustzijn creëren voor stedelijke toegangsregels

Stel je een stad voor met veel minder voertuigen dan vandaag, met alleen de meest noodzakelijke en milieuvriendelijke. Dit vergt echter een betere toepassing van de toegangsregels voor voertuigen in de stad (UVARs).

Lees meer

De afmetingen van een parkeervak

De functionele eisen en prestatie-eisen waaraan parkeerterreinen, parkeergarages en stallingsgarages moeten voldoen, zijn vastgelegd in de Nederlandse norm NEN-2443,

Lees meer
1 43 44 45 46 47 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief