Van elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving
Eerder zijn in Vexpansie artikelen verschenen over ’Fiscale parkeerhandhaving met de menselijke maat’ en over ‘Wens gezamenlijke aanpak NCNP bureaus’. Ook is e.e.a. onderwerp geweest van een VEXPAN netwerkbijeenkomst afgelopen maart. Daarna besteedde het programma Kassa op 23 maart uitvoerig aandacht aan onterechte parkeerboetes waarbij een vertegenwoordiger van een NCNP bureau uitleg gaf. Rotterdam was volgens het programma koploper wat betreft onterechte parkeerboetes.
Op de website van het programma Kassa staat nog de tekst:
Automobilisten worden massaal onterecht op de bon geslingerd als ze parkeren in de Randstad. Dat blijkt uit navraag van het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) bij de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het afgelopen jaar regende het bezwaren in deze gemeentes. Het merendeel van de mensen die bezwaar maakten, werd in het gelijk gesteld en kreeg de zogenoemde naheffingsaanslag parkeerbelasting van maximaal 76,70 euro terug.
De vraag is wat blijft kijkers na zo’n uitzending bij?
Wat wel zeker is dat hetzij via de televisie of een krant dit item weer terug komt. De uitzending van Kassa leidde in Rotterdam tot vragen door de gemeenteraad aan het college. Het college antwoordde daarop en voormalig wethouder Karremans gaf in een commissievergadering aan later met een uitgebreide reactie (met cijfers) te komen. Bij het scheiden van de markt, hij is nu staatsecretaris, is deze reactie aan de raad gestuurd.
Wat valt in de uitgebreide reactie van het college aan de raad o.a. op:
• De werkelijkheid is veel genuanceerder dan volgens Kassa werd gemeld.
• Bij veel verschillende soorten naheffingsaanslagen is sprake van menselijke fouten.
• De website van de gemeente komt duidelijk over en helpt contact te leggen met de gemeente en of bezwaar te maken.
• De betrokken afdelingen/medewerkers zijn voortdurend en intensief bezig na te gaan wat er fout gaat en wat er verbeterd kan worden, zodat er zo weinig mogelijk onterechte naheffingen worden opgelegd. Een goede aanpak.
Oproep: deel je aanpak
Met de aanpak van Rotterdam kunnen andere gemeenten hun voordeel doen om de fiscale handhaving met de scanauto te verbeteren. De Vexpansie redactie ontvangt daarom ook graag andere goede voorbeelden, zodat we deze in een volgende nieuwsbrief kunnen delen.
Meer nieuws
Raad Amersfoort stemt ondanks referendum wel in met parkeerplannen
De gemeente Amersfoort zet de bekritiseerde parkeerplannen door, ondanks de massale tegenstem bij het referendum. Coalitiepartijen kwamen 19 december 2023 met een aantal aanpassingen aan het beleid.
Lees meerHet belang van een goede definitie voor deelmobiliteit voor gemeenten
Dit artikel richt zich op betekenis van een geschikte definitie voor deelmobiliteit voor deelmobiliteitsbeleid van decentrale overheden.
Lees meerDefinitie deelmobiliteit, een uitdaging voor beleidsmakers
Op dit moment bestaat er zowel in de maatschappij alsook in de wetenschap nog geen overeenstemming over een definitie van deelmobiliteit.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Fenny Waalkens
Parkeren wordt vaak als ‘negatief’ gezien: te weinig, te duur, niet goed geregeld … Ik wil juist het tegenovergestelde laten zien, dat parkeren iets toevoegt aan de klantbeleving.
Lees meerSPARK: een nieuw landelijk personenautoparkmodel van PBL en RWS
RWS en het PBL hebben een nieuw landelijk personenautoparkmodel ontwikkeld: SPARK. Met dit model kan de toekomstige omvang en samenstelling van het personenautopark in Nederland worden geraamd.
Lees meerRaadgevend referendum: veel Amersfoorters tegen nieuw parkeerbeleid
Het zou helemaal misgaan met de retail. En na zou het al helemaal nooit meer goed komen. Maar klopt dat wel? Hoe krijg je met 'makkelijk en gratis parkeren' de binnenstad weer aan de praat.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.