Utrechtse gemeenteraad wenst waslijst aan uitzonderingen op plan betaald parkeren

Gepubliceerd op: 16 februari 2024

De Utrechtse coalitie is verdeeld over het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente. D66 en ChristenUnie willen een lijst aan uitzonderingen toevoegen aan de plannen. Ook de oppositie is kritisch en wil de plannen schrappen.

 

Het was een marathondebat in de Utrechtse raad. Het begon ’s ochtends om 09.00 uur. Om 23.00 uur was het debat nog niet over de helft en werd de vergadering geschorst. Het laat zien dat in de raad het plan net zo gevoelig ligt als bij bewoners. Een deel van die bewoners diende een petitie in. Binnen twee dagen haalden de actievoerders 1100 handtekeningen op.

 

Tussen nu en 2034 moet in de hele stad betaald parkeren worden ingevoerd. Daarnaast wordt de draagvlakmeting afgeschaft. Het besluit viel tijdens de coalitieonderhandelingen. De ideeën komen uit de koker van GroenLinks en Student & Starter. Dat zijn de enige partijen die het voorstel onvoorwaardelijk steunen.

 

Coalitiepartij PvdA zou het zelf niet bedacht hebben, maar de partij is toch redelijk mild over het voorstel van wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks). Minder mild zijn D66 en de ChristenUnie. Rik van der Graaf (CU) blijkt niet doof voor het massale protest uit de samenleving. Duizend mensen stuurden bezwaren naar de gemeente.

 

En dus moeten volgens veel partijen in de raad uitzonderingen gemaakt worden voor specifieke doelgroepen zoals politie-, ambulance-, brandweermedewerkers, ziekenhuispersoneel en mensen met een laag inkomen.

 

De ChristenUnie stelt dat het plan valt of staat met het aanbod van alternatieven, zoals deelvervoer en ov. Van der Graaf: “Als we dit gaan doen, dan hoort een goed alternatief erbij.” Hij twijfelt of het gaat lukken om die alternatieven tijdig klaar te hebben.

 

Meer informatie
> Bron en lees verder: NOS en RTV Utrecht
> Gemeente Utrecht, lid Vexpan en Commissie Gemeenten

Tags

Gemeente Utrecht Betaald parkeren Utrechtse coalitie Parkeren

Meer nieuws

Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving

De loopbaan van Sander ten Hoorn in de parkeerwereld. Gegrepen door het parkeervirus.

Lees meer

Expertteam: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er in Nederland?

Vraag van Mario van Ginkel Triflex aan het Vexpan Expertteam: Is er een overzicht te geven van de omvang van de parkeermarkt / totale parkeercapaciteit in Nederland? Lees het antwoord.  

Lees meer

Amsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden

Grote auto's als SUV's die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om 'auto's met overgewicht' meer parkeergeld te laten betalen.

Lees meer

Mogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers

Een herkenbaar beeld voor strandbezoekers: aansluiten in de file en lang zoeken naar een parkeerplek. Adviesbureau Goudappel onderzoekt met veldwerkbureau NDC voor gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen.

Lees meer

Betaald parkeren in de hele gemeente Utrecht in 2034 een feit

Met aanvullende maatregelen zoals het stadsbreed invoeren van betaald parkeren en het fors verlagen van de parkeernorm bij nieuwbouw wordt een volgende stap gezet om auto’s uit Utrecht te weren.

Lees meer

Peter Vissers: 'Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse'

Dordrecht heeft bij het ontwikkelen van ideeën rond een nieuwe stadswijk de methodiek Wikken en Wegen gebruikt. Hierbij is ook gekeken naar de effecten van keuzes op onder meer mobiliteit en leefbaarheid, luchtkwaliteit en gezondheid.

Lees meer
1 27 28 29 30 31 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief