Keynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’

Gepubliceerd op: 16 oktober 2023

Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.


‘Gedrag gebeurt allemaal in het voorhoofd’, aldus Anders Jansen. ‘Dat is de plek waar je keuzes maakt en die worden bepaald door emoties en het onderbewuste. Als jullie vandaag oplossingen gaan bedenken dan zijn jullie ook met je voorhoofd aan het werk. Houd hierbij rekening dat niemand verstandige en logische keuzes maakt. We maken vaak emotionele en psychologische keuzes. Ratio komt pas achteraf.’ Hij geeft 5x input voor in ’t voorhoofd.

 

5x input voor in ‘t voorhoofd
1. Niemand wil parkeren, daar begint het mee
2. Customer experience trend: it’s all about zekerheid en flexibiliteit/vrijheid
3. Wacht niet op verstandige keuze
4. Wat maakt delen echt vermenigvuldigen
5. Plaats af en toe vlieg in de pisbak

 

Niemand wil parkeren
Het thema van het congres is ‘Parkeren is een must!’. Maar Anders Jansen begint zijn keynote meteen met de melding: ‘Niemand wil parkeren.’ Hij illustreert dit met een boor. ‘Je wil geen boor, je wil een schilderij ophangen.’ Om de verkoop van een boor te stimuleren zou het voor de fabrikant een logische keuze zijn om een boor beter of sneller te maken. Maar voor de gebruiker is de plakstrip een uitkomst. Bedenk dus wat de gebruiker wil!

 

Customer Experience
Als alle automerken hetzelfde kunnen, hoe stimuleer je dan de verkoop van die van jou? Door de beste service te bieden. Zo hielp het bureau van Anders Jansen VW Bedrijfswagens met 8 servicebeloften. ‘It’s all about zekerheid en flexibiliteit en vrijheid.’ Niemand wil parkeren, op Schiphol ook niet. En dus bedacht men de Valet Parking met de ultieme zekerheid dat er niets met je auto gebeurt. Mensen willen Uber duidelijkheid. Dat je kunt zien over hoeveel minuten je auto er is, waar de auto is, wat de alternatieven zijn, wie er in rijdt.

 

 

Is het wel verstandig?
Niemand maakt verstandige keuzes. ‘De enige mensen die verstandige keuzes maken zijn mensen met hersenbeschadiging, omdat zij geen emoties hebben.’ Rondom de auto stikt het van de emotionele keuzes:
• Individualiteit: het gevoel van personal space
• Vrijheid
• Instant flexibel
• Comfortabel
• Geborgenheid / vluchtmiddel
‘Bedenk wat de gebruiker wil. Voldoet je aanbod of plan niet aan dit lijstje? Dan moet je terug naar tekentafel.’

 

Een voorbeeld van inspelen op psychologische keuze is Red Bull. Hoe zorg je ervoor dat je marktaandeel van Coca Cola afsnoept? Een logische keuze zou zijn: betere smaak, goedkoper, bredere doelgroep. ‘Het energiedrankje pakt het anders aan: smeriger, duurder, maar het geeft je toch een boost!’ Anders Jansen vertelt dat het logisch is om een parkeerplaats voor de deur te hebben. ‘Jullie mogen met mijn voorbeelden vanaf vandaag aan de slag met oplossingen. De psychologische keuze waarop jullie in willen spelen is aan jullie.’

 

Meer dan ooit ‘in control’
Anno nu gaat het meer dan om het gevoel van controle hebben. Een voorbeeld ervan is een bejaardenhuis waar veel klachten zijn over de warmte. Toen kreeg iedere kamer een digitale thermostaat. De mensen mochten zelf de temperatuur bepalen, mits deze tussen de 19 en 21 graden was. ‘De mensen waren de hele dag aan het draaien, maar er kwamen 90% minder klachten.’

 

De zekerheid van flexibiliteit
In tijden van onzekerheid is de zekerheid van flexibiliteit ‘the way out’. Dat gold ook bij een autoverzekering die je aan- en uit kan zetten wanneer je wilt. Er was één man die bij iedere autorit de verzekering aan/uit zette. En 99% zegt dat te willen, maar die doen het niet. ‘Het gaat om het bieden van de mogelijkheid.’ Er is een verschil tussen de belevingswaarheid en de werkelijke waarheid.

Er is een verschil met wat klanten of gebruikers zeggen en wat klanten doen. Zekerheid is de mens veel waard. ‘Het zit ‘m in de gekste dingen. Hij illustreert dit met voorbeeld van de zeven beloften van Vitens, naar de zeven zekerheden van Jumbo. ‘Een van de beloften is bij storing altijd binnen twee uur hulp. Er is nooit een storing. Dan lijkt het een onlogische belofte, maar uit onderzoek blijkt dat mensen het een fijn idee vinden.’

 

Delen = echt vermenigvuldigen
Hoe zorg je ervoor dat delen écht vermenigvuldigen wordt? Want bij delen raak je iets kwijt wat van jou is. ‘Zorg ervoor dat je het de mensen makkelijker maakt. Dat zij iets erbij krijgen wat ze niet hebben. Of dat je iets geeft wat je zelf niet nodig hebt.’ Speel daarop in. Anders Jansen deelt nog meer principes. Zo geeft hij een voorbeeld van belonen versus straffen. Bij sportschool concept Trainmore. Per keer dat je traint krijg je een euro korting op je abonnement. Zo motiveren zij om vaker te sporten. Maar dat verdien je terug met horeca inkomsten.

 

De herinnering blijft
Een laatste principe is ‘Goed eindigen’. Er is onderzoek gedaan naar hoe herinnering werkt: peak end rule, oftewel de herinnering blijft. Dit is getest bij darmonderzoek. De toepassing is ook doorgevoerd bij Ikea. Mensen ervaarden lange rij bij de kassa, kochten meer dan vooraf bedacht en daardoor was een bezoek duur. Om evenveel verkopen te houden, moesten zij iets anders gaan bedenken.

 

Hoe zorg je ervoor dat de ‘goedkope’ herinnering blijft? Dat is door na de kassa de mogelijkheid te bieden om zelf ijs te kunnen tappen. Nergens zo snel en zo goedkoop. Of zelf net zoveel saus op je goedkope hotdog te doen als je wilt. Het bord met ‘ijs voor 50 cent’ bij de kassa is de laatste herinnering. Daarom is de laatste sheet van Anders ook niet ‘zijn er nog vragen?’. ‘Denk na over de laatste vraag in de enquête of een gesprek, over de laatste sheet in je powerpoint. Denk aan de laatste herinnering.’

 

En zo wil Anders Jansen de parkeerbranche helpen om bij het veranderen van (parkeer)gedrag geen logische keuzes te maken. De organisatie van het congres is benieuwd welke herinneringen er aan dit congres zijn.

 

Meer informatie

Tags

parkeercongres parkeergedrag keynote terugblik

Meer nieuws

Langzaam maar zeker begint de fietsparkeerdata te stromen

Ook in het mobiliteitsbeleid wordt het verzamelen en ontsluiten van data steeds belangrijker. Voor het onderwerp fietsparkeren heeft CROW-Fietsberaad de afgelopen jaren verschillende initiatieven genomen om aan te haken bij deze datatrend. Voorzichtig boeken we enige resultaten, maar het gaat langzaam.

Lees meer

Programma en sprekers bekend Vexpan Nationaal Parkeercongres 2024

Het projectteam van actieve leden heeft het programma van het jaarlijks Vexpan Nationaal Parkeercongres al rond. Dit is tijdens de ALV van 17 mei door het bestuur gepresenteerd. Het congres staat onder leiding van dagvoorzitter Marijn de Vries.

Lees meer

Aantal Engelse parkeergarages weigeren grote auto's

Auto’s worden steeds groter en zwaarder. Vijf Britse gemeenten hebben voertuigen van meer dan vijf meter lengte verboden om parkeergarages te gebruiken.

Lees meer

60 jaar betaald parkeren Amsterdam

Het Parool besteedt aandacht aan 60 jaar betaald parkeren in Amsterdam. In de maand dat de parkeermeter in de hoofdstad zijn zestigste verjaardag vierde, kondigde het stadsbestuur een uitbreiding aan van het betaald parkeren in de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost.

Lees meer

Parkeerbeleid en files in de stad

In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.

Lees meer

Kosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten

Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.

Lees meer
1 2 3 36

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief