Utrechtse gemeenteraad wenst waslijst aan uitzonderingen op plan betaald parkeren

Gepubliceerd op: 16 februari 2024

De Utrechtse coalitie is verdeeld over het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente. D66 en ChristenUnie willen een lijst aan uitzonderingen toevoegen aan de plannen. Ook de oppositie is kritisch en wil de plannen schrappen.

 

Het was een marathondebat in de Utrechtse raad. Het begon ’s ochtends om 09.00 uur. Om 23.00 uur was het debat nog niet over de helft en werd de vergadering geschorst. Het laat zien dat in de raad het plan net zo gevoelig ligt als bij bewoners. Een deel van die bewoners diende een petitie in. Binnen twee dagen haalden de actievoerders 1100 handtekeningen op.

 

Tussen nu en 2034 moet in de hele stad betaald parkeren worden ingevoerd. Daarnaast wordt de draagvlakmeting afgeschaft. Het besluit viel tijdens de coalitieonderhandelingen. De ideeën komen uit de koker van GroenLinks en Student & Starter. Dat zijn de enige partijen die het voorstel onvoorwaardelijk steunen.

 

Coalitiepartij PvdA zou het zelf niet bedacht hebben, maar de partij is toch redelijk mild over het voorstel van wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks). Minder mild zijn D66 en de ChristenUnie. Rik van der Graaf (CU) blijkt niet doof voor het massale protest uit de samenleving. Duizend mensen stuurden bezwaren naar de gemeente.

 

En dus moeten volgens veel partijen in de raad uitzonderingen gemaakt worden voor specifieke doelgroepen zoals politie-, ambulance-, brandweermedewerkers, ziekenhuispersoneel en mensen met een laag inkomen.

 

De ChristenUnie stelt dat het plan valt of staat met het aanbod van alternatieven, zoals deelvervoer en ov. Van der Graaf: “Als we dit gaan doen, dan hoort een goed alternatief erbij.” Hij twijfelt of het gaat lukken om die alternatieven tijdig klaar te hebben.

 

Meer informatie
> Bron en lees verder: NOS en RTV Utrecht
> Gemeente Utrecht, lid Vexpan en Commissie Gemeenten

Tags

Gemeente Utrecht Betaald parkeren Utrechtse coalitie Parkeren

Meer nieuws

Samenwerking Vexpan met HAN Automotive

Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Henk Steennis

Een interview met een markant persoon uit de parkeerwereld: Henk Steennis. "Blijf altijd denken vanuit de gebruiker".

Lees meer

Nota parkeernormen en open normen in een bestemmingsplan: hoe toetst de bestuursrechter?

Als de Afdeling bestuursrechtspraak de hier besproken conclusie overneemt, dan heeft dat voor de praktijk tot gevolg dat onherroepelijke planregels rondom parkeren die worden uitgewerkt bij beleidsregel toch nog aan een volledige rechterlijke toets onderworpen kunnen worden in een procedure tegen een verleende omgevingsvergunning.

Lees meer

Volautomatische parkeergarage Vijzelgracht Amsterdam geopend

De garage, die bovenop het metrostation ligt, telt 270 parkeerplekken en zit op een heel andere manier in elkaar dan de meeste parkeergarages.

Lees meer

Parkeernormen voor sociale woningbouw vaak te hoog en ‘niet-passend’

Nog steeds zijn parkeeernormen vaak 1-op-1 gebaseerd op landelijke parkeerkencijfers, terwijl er tussen provincies (en zelfs tussen gemeenten met een gelijke stedelijkheidsgraad binnen dezelfde provincie) grote verschillen zijn in autobezit.

Lees meer

Ook Groningen introduceert de maatschappelijke parkeervergunning

De uitbreiding van betaald parkeren in stad Groningen leidt ertoe dat (steeds meer) vrijwilligers niet altijd kosteloos kunnen parkeren, indien de organisatie geen of onvoldoende parkeerplaatsen heeft op eigen terrein.

Lees meer
1 25 26 27 28 29 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief