Utrecht vergroot aanbod gehandicaptenparkeerplaatsen vanwege autoluw beleid
De gemeente Utrecht gaat meer gehandicaptenparkeerplaatsen in de stad realiseren. Nieuwe richtlijnen eisen dat elke publieke voorziening er minstens twee moet hebben. Volgens de wethouder is dat nodig omdat de ruimte voor auto’s afneemt vanwege het autoluwe beleid.
Het huidige gehandicaptenparkeerbeleid stamt nog uit 1999. Daarin geldt alleen dat het aandeel algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in betaald parkeergebied minimaal twee procent moest zijn. Maar nu de gemeente steeds meer parkeerplaatsen opheft, is dit percentage niet meer voldoende. ‘Hierbij moeten we voorkomen dat het voor mensen met een beperking moeilijker wordt om hun bestemming te bereiken en gebruik te maken van de voorzieningen in onze stad. Daarom zijn de regels aangepast’, aldus wethouder Lot van Hooijdonk.
Bij zoveel mogelijk publieke voorzieningen, zoals een gezondheidscentrum, bioscoop en theater, moeten minimaal twee gehandicaptenparkeerplaatsen komen. Daarbij moet het aantal gehandicaptenparkeerplaatsen afgestemd zijn op de bezoekersaantallen van de voorziening. Het kan dus voorkomen dat er meer dan het minimale aantal van twee nodig zijn op sommige plekken.
De stad reserveert twee tot vijf procent van het totale aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte voor algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Dit gaat gelden naast de bestaande mogelijkheid voor gehandicaptenkaarthouders om op alle gewone parkeerplaatsen gratis te parkeren.
Verder zijn de voorwaarden om een individuele gehandicaptenparkeerplaats (op kenteken) te krijgen aangepast. ‘Door verruiming van die criteria komen er nu meer mensen in aanmerking voor een individuele gehandicaptenparkeerplaats’, vertelt de wethouder. Voorheen mochten mensen met een beperking slechts drie uur achter elkaar parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. “Een maximale parkeerduur van drie uur blijkt op veel plekken, met name in de binnenstad, te beperkt, voor bijvoorbeeld winkelen en een restaurantbezoek of een film- en theaterbezoek”, aldus de wethouder. Vanaf nu is er alleen sprake van een korte parkeertijd als dat past bij de omliggende voorzieningen. Uiteraard blijft de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken maatwerk. De gemeente geeft aan rekening te houden met de aard van de beperking en de behoeften van de aanvrager.
Het college van B en W heeft alle aanpassingen opgenomen in nieuwe richtlijnen die onlangs zijn vastgesteld.
Meer informatie
> Utrecht
Meer nieuws
Landelijk reizigersonderzoek 2022
Het Landelijk reizigersonderzoek 2022 heeft trends in kaart gebracht in de mobiliteit voor verschillende reismotieven, maar met speciale aandacht voor woon-werk verkeer van 2018 tot en met 2022.
Lees meerNaheffingsaanslag parkeerbelasting niet strijdig met Gemeentewet
Hof Den Haag oordeelt dat de naheffingsaanslag niet in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, aangezien de heffingsambtenaar niet meer dan één uur parkeerbelasting heeft nageheven.
Lees meerOmgaan met parkeernormen wanneer de auto best een tandje minder mag…
Het generiek verlagen van parkeernormen kan helpen om meer ruimte te creëren in de steden als tegelijkertijd geïnvesteerd wordt in het veranderen van een door de auto gedomineerde mobiliteitscultuur.
Lees meerVeel foutparkeerders bon door meer controles met scanauto
Ruim 17.000 mensen ontvingen in 2022 een parkeerbon op de deurmat. Sinds de komst van de scanauto in Hoorn wordt er meer en nauwkeuriger gecontroleerd. Hun ervaringen.
Lees meerKleine stapjes met elektrische stepje
Ook in het Nederlandse straatbeeld worden elektrische stepjes waargenomen, maar zijn ze vooral privébezit. Maar mag dit eigenlijk wel?
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk
In de serie markante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk, Vice President Business Line Management & Marketing op het hoofdkantoor van SKIDATA in Salzburg.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.