Steeds vaker betaald parkeren: is parkeerbelasting een melkkoe voor gemeenten?
Provincie Utrecht – Utrecht en Amersfoort willen betaald parkeren invoeren in (bijna) de hele gemeente en ook op andere plekken kost parkeren steeds vaker en steeds meer geld. Nieuwsberichten over parkeergeld roepen vaak veel reacties op, ook op de Facebookpagina van RTV Utrecht. De omroep wilde er meer over weten en stelde vijf vragen aan Giuliano Mingardo. Het bericht is ook overgenomen door de NOS.
Giuliano Mingardo is senior onderzoeker bij het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (Erasmus UPT). Hij is gespecialiseerd in parkeerbeleid en stedelijke mobiliteit. Hij schrijft ook geregeld artikelen voor Vexpansie.
De vijf vragen zijn:
1. Waarom betaal ik parkeergeld?
2. Waarom betaal ik dan ook nog wegenbelasting?
3. Hoeveel verdienen de gemeenten aan het parkeergeld?
4. ‘Parkeergeld is een melkkoe voor gemeenten’, klopt dat?
5. Mag parkeergeld ook aan andere dingen worden uitgegeven?
Lees zijn antwoorden en het volledige artikel op RTV Utrecht
Meer nieuws
Energietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen
Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.
Lees meerBMW en gemeente Rotterdam helpen elektrische rijders
Met het pilotproject Charge & Repark proberen BMW en de gemeente Rotterdam elektrische rijders op een positieve manier te stimuleren om de laadpaal vrij te maken
Lees meerOnderzoek naar laadprofielen: inzicht in belasting stroomnet door effect slim laden EV's
Data-onderzoekers van ElaadNL hebben laadprofielen opgesteld die inzicht geven op welke wijze het stroomnet belast wordt door het laden van elektrische auto’s in 2030.
Lees meerOpen Innovatie Programma: TenneT op zoek naar the Holy Grail
De razendsnelle opkomst van o.a. elektrische auto’s hebben ertoe geleid dat het elektriciteitsnetwerk op springen staat. Het gebrek aan capaciteit is inmiddels zo groot dat TenneT de handen ineenslaat.
Lees meerMicrocar
Er is sinds begin 2022 een elektrische microcar op de markt die een serieus alternatief is voor de auto.
Lees meerGebruikersgroep laadinfradata NDW van start
NDW start in 2023 met het realiseren van een ontsluiting van laadinfradata. Deze data geeft inzichten die nodig zijn voor beleidskeuzes rondom de energietransitie, elektrisch rijden en het gebruik van geplaatste laadpalen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.