Spraakverstaanbaarheid in NEN 2575-2:2012
Er is in de markt veel discussie over de eisen aan spraakverstaanbaarheid van ontruimingsalarminstallaties, zoals in parkeergarages. De eisen aan spraakverstaanbaarheid gelden voor de ‘gesproken woord’ ontruimingsalarminstallaties, de zogenaamde type A-installaties. In NEN 2575-2:2012 staan deze eisen omschreven in de vorm van te meten STI-waarden. In de vorige versie van de norm gold enkel een eis ‘verstaanbaar voor personen met een gemiddeld gehoor’.
Rémon de Laak, Associate Director, Adviseur Brandveiligheid bij Royal HaskoningDHV, haalt voor Brandveilig.com de eisen, mogelijkheden en knelpunten aan, met als doel om een discussie omtrent spraakverstaanbaarheid op gang te brengen.
Hoe wordt de spraakverstaanbaarheid bepaald? NEN 2575-2:2012 beschrijft hoe de prestatie-eis voor de spraakverstaanbaarheid wordt beoordeeld. Dit is aan de hand van de spraaktransmissiekwaliteit, oftewel de Speech Transmission Index, afgekort STI. Deze wordt bepaald conform NEN-EN-IEC 60268-16. De meest praktische uitvoeringsmethode om te gebruiken is de STIPA-meetmethode. We gaan er voor de verdere uitwerking dan ook vanuit dat we de STIPA-meetmethode hanteren. Lees verder op Brandveilig.com
Meer informatie
> Brandveilig.com
Meer nieuws
Elektrische auto’s blijken relatief veel minder in brand te vliegen
Voor het eerst werden er in 2021 cijfers over elektrische autobranden verzameld. De cijfers zijn bemoedigend. Zo is te lezen in onder andere Trouw.
Lees meerHandreikingen duurzaam onderhoud parkeergarages
Hoe kun je het onderhoud van parkeergarages beter, efficiënter en duurzamer maken? VBR (Vereniging Beton Reparatiebedrijven) en Vexpan bieden handvatten voor
Lees meerRenovatie jaren 80-parkeergarage Cityplaza in Nieuwegein
Begin 2021 heeft de gemeente Nieuwegein samen met Wereldhave een grote renovatie laten uitvoeren in de 770 parkeerplaatsen tellende parkeergarage. Inspiratie aan de hand van een vijftal voor-en-na beelden
Lees meerDe digitale Gehandicaptenparkeerkaart
Al geruime tijd wordt er door de gebruikers van de Gehandicaptenparkeerkaart, kortweg GPK, gevraagd om inzicht in het parkeerregime van gemeenten. Door de verscheidenheid aan regelingen
Lees meerElektrisch laden in gemeentelijke garages Rotterdam op stoom
Rotterdam heeft in 2020 ambitieuze doelstellingen geformuleerd om binnen enkele jaren in al haar garages elektrisch laden mogelijk te maken. Zij volgt daar een meersporenbeleid
Lees meerVerantwoordelijkheden en risico’s bij laadpalen in parkeergarages
Nederland ziet steeds meer elektrische auto’s en daarmee ook een groeiende vraag naar laadpalen. Tegelijkertijd zijn veel private en publieke garage-eigenaren en VvE’s beducht voor de gevaren die laadpalen in garages
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.