Spraakverstaanbaarheid in NEN 2575-2:2012

Gepubliceerd op: 13 november 2024

Er is in de markt veel discussie over de eisen aan spraakverstaanbaarheid van ontruimingsalarminstallaties, zoals in parkeergarages. De eisen aan spraakverstaanbaarheid gelden voor de ‘gesproken woord’ ontruimingsalarminstallaties, de zogenaamde type A-installaties. In NEN 2575-2:2012 staan deze eisen omschreven in de vorm van te meten STI-waarden. In de vorige versie van de norm gold enkel een eis ‘verstaanbaar voor personen met een gemiddeld gehoor’.

 

Rémon de Laak, Associate Director, Adviseur Brandveiligheid bij Royal HaskoningDHV, haalt voor Brandveilig.com de eisen, mogelijkheden en knelpunten aan, met als doel om een discussie omtrent spraakverstaanbaarheid op gang te brengen.

 

Hoe wordt de spraakverstaanbaarheid bepaald? NEN 2575-2:2012 beschrijft hoe de prestatie-eis voor de spraakverstaanbaarheid wordt beoordeeld. Dit is aan de hand van de spraaktransmissiekwaliteit, oftewel de Speech Transmission Index, afgekort STI. Deze wordt bepaald conform NEN-EN-IEC 60268-16. De meest praktische uitvoeringsmethode om te gebruiken is de STIPA-meetmethode. We gaan er voor de verdere uitwerking dan ook vanuit dat we de STIPA-meetmethode hanteren. Lees verder op Brandveilig.com

  

Meer informatie
> Brandveilig.com

Tags

parkeergarage ontruiming spraakverstaanbaarheid

Meer nieuws

Hellingspercentages en overgangsbogen bij (stallings) garages

Hellingbanen zijn vaak van grote invloed op het ontwerp van een parkeergarage. Omdat het wagenpark zich verder ontwikkelt, is het belangrijk om na te gaan of de geldende richtlijnen nog adequaat zijn.

Lees meer

Elektrisch vervoer en brandveiligheid: trends, issues en toekomst

De energietransitie betekent dat er steeds meer elektrische voertuigen in gebruik zijn. Daarmee ontstaan allerlei risico’s voor brandveiligheid. De actuele ontwikkelingen en de opgaven voor brandpreventie.

Lees meer

Belang menselijk gedrag bij maken brandveilige keuzes

“Het geheim van effectieve gedragsverandering zit ‘m in het inspelen op de juiste gedragsoorzaken op het juiste moment”, aldus gedragswetenschapper en beleidsadviseur Brandveilig Leven Nick Boersma.

Lees meer

Succesvol mobiliteitsplan rondom Formule 1 in Zandvoort

Na 36 jaar afwezigheid werd weer een Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. Hoe komen zo’n 195.000 bezoekers zo efficiënt en duurzaam mogelijk naar het circuit?

Lees meer

In- en uitrijden op kenteken bij 53 P+R locaties

Vanaf nu is het bij 53 betaalde P+R locaties mogelijk om in en uit te rijden met behulp van kentekenherkenning. Hiermee wil NS met Q-Park parkeren bij stations voor reizigers sneller en makkelijker maken.

Lees meer

Parkeergedrag veranderen, hoe doe je dat?

Gedrag en parkeren is een zeer actueel onderwerp dat bij de parkeerprofessionals van álle gemeenten speelt. Vandaar de Themadag Gemeenten over: Parkeergedrag veranderen, hoe doe je dat? Een terugblik.

Lees meer
1 20 21 22 23 24 29

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief