Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?

Gepubliceerd op: 12 januari 2021

In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?
Elektrisch rijden is in China populair, mede dankzij de stevige overheidsstimulansen. Een investering van 50 miljard dollard heeft er onder meer voor gezorgd dat het Aziatische land meer dan 400 fabrikanten van elektrische auto’s kent. Een groot deel produceert hoofdzakelijk voor de lokale markt. Een van de merken die aan de weg timmert is Nio. Het bedrijf viert dit jaar pas haar zevende verjaardag, maar denkt nu al een echte Tesla-concurrent op de markt te zetten in de vorm van de ET7. De elektrische sedan valt met een vanafprijs van omgerekend 56.000 euro in de luxere klasse en biedt een actieradius aan van 500 kilometer (70 kWh-versie ) of 700 kilometer (100 kWh-versie ). Ook een 150 kWh-versie lijkt op komst en die moet een rijbereik van liefst 1.000 kilometer overleggen.

 

Netwerk van wisselstations

Dankzij zijn behoorlijke actieradius hoeft de ET7 bij de meeste gebruikers niet dagelijks aan de oplader, toch werkt Nio ook aan een accuwisselsysteem. Als het batterijpakket leeg dreigt te raken rijd je voortaan niet naar een laadpaal, maar naar een accuwisselstation, is de gedachte. Daar wisselt een robot in drie minuten volautomatisch het accupakket. Aan het einde van 2021 moet China zeker 500 van die gespecialiseerde wisselstations tellen.

 

Snelladen als concurrent

Het idee van de ‘battery swap’ was eerder al opgekomen in het brein van Elon Musk, topman van Tesla. Sinds 2013 voerde het bedrijf proeven uit met accuwisselstations. En hoewel Tesla in slecht 90 seconden een batterij kon vervangen, ging in 2015 een streep door het project. De eigen snellaadstations bleken prima opgewassen tegen het batterijwisselingen. “De Superchargers zijn snel genoeg. Als je van Los Angeles naar San Francisco rijdt en onderweg wilt stoppen om de benen te strekken en om iets te eten, is je auto al genoeg opgeladen tegen de tijd dat je daarmee klaar bent,” zei Musk toentertijd. En daarmee lijkt de topman van Tesla een belangrijk punt aangekaart te hebben; de batterijwissel lijkt alleen van waarde voor mensen die op één dag vele honderden elektrische kilometers maken. En dan nog is het snellaadstation meestal de beste oplossing.

 

Batterij leasen

Daarbij moet wel worden aangetekend dat snelladen in 2015 in de VS gratis was en het accupakket verwisselen tussen de 60 en 80 dollar zou kosten. De Chinese oplossing lijkt vooral een manier om elektrisch rijden goedkoper te maken. Je kunt dankzij de batterijwissel ook kiezen voor een budgetvriendelijke EV met een beperkte actieradius. Verder maakt de constructie het mogelijk om een batterij te leasen. Door de elektrische auto te kopen zonder accu en te betalen per gereden kilometers in de vorm van een gehuurd batterijpakket, zouden de kosten beperkt kunnen blijven.

 

> Bron: carros.nl

Tags

e-laden elektrisch rijden laadinfrastructuur accu wisselen

Meer nieuws

Provincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen

Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.

Lees meer

Toelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages

Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.

Lees meer

‘Kunstmatige intelligentie helpt energieconsumptie elektrisch vervoer slim te sturen’

Netbeheerders en energieleveranciers krijgen technologie tot hun beschikking om binnen Europa de energievraag en het stroomverbruik van elektrisch vervoer te kunnen sturen. Het Arnhemse bedrijf Deftpower ontwikkelt een platform. 

Lees meer

Elektrische deelauto's gaan in Utrecht stroom terugleveren om netcongestie tegen te gaan

Vijfhonderd elektrische deelauto's van MyWheels worden vanaf maart 2025 in Utrecht ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Op die manier willen projectpartners een overvol stroomnet tegengaan.

Lees meer

EPA Toolbox Brandveiligheid: Richtlijn voor EV-opladers

EPA lanceert de EV & Fire Safety Toolbox voor parkeergarages. De toolbox biedt richtlijnen op het gebied van persoonlijke veiligheid, eigendomsbescherming en operationele continuïteit en bevat een aantal casestudies.

Lees meer

Opening zonnepark in Almere: lokale stroom voor laadpalen

TotalEnergies heeft een zonnepark in Almere gebouwd om lokaal 100% groene stroom te leveren aan haar elektrische laadpalen in de regio.

Lees meer
1 2 3 19

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief