Slim laden steeds populairder onder elektrische rijders
Smart charging van elektrische voertuigen wint snel terrein in Nederland, waarbij steeds meer elektrische auto rijders kiezen voor dynamische stroomcontracten om geld te besparen en tegelijkertijd het elektriciteitsnet te ontlasten, blijkt uit nieuw onderzoek. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2025.
Thuisvoordeel
Het onderzoek, uitgevoerd onder ruim 4.500 respondenten, toont aan dat 61 procent van alle geladen kilometers thuis plaatsvindt op eigen aansluitingen. Het aantal elektrische rijders met dynamische stroomcontracten is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, waarbij 41 procent van de thuisladers nu deze flexibele tariefplannen gebruikt. Dit staat in schril contrast met reguliere Nederlandse huishoudens, waarvan slechts 6 procent momenteel dynamische contracten heeft.
Financiële prikkels
De meeste elektrische rijders die thuis laden, gebruiken al slimme laadtechnieken voor financieel voordeel. Bijna alle thuisladers hebben zonnepanelen en laden bewust op wanneer de zon schijnt. Het onderzoek toont ook aan dat 33 procent van de mensen die niet op eigen terrein kunnen laden, een lange stroomkabel vanuit hun huisaansluiting naar hun voertuig trekken. Zo profiteren ze toch van thuisvoordelen zoals stroom uit eigen zonnepanelen of dynamische contracten, ondanks het ontbreken van eigen laadinfrastructuur.
Publiek laden
Elektrische rijders willen ook bij publieke stations en op werkplekken profiteren van slim laden. Ze geven de voorkeur aan variabele laadtarieven boven variabele laadsnelheden, met lagere tarieven tijdens daluren en hogere prijzen tijdens piekuren. Sommige locaties bieden deze functionaliteit al aan. Een belangrijke overweging voor rijders die slim laden buitenshuis overwegen, is zekerheid dat hun voertuig voldoende opgeladen wordt voor hun volgende reis.
Het Nationaal Laadonderzoek is een jaarlijkse, grootschalige enquête onder Nederlandse EV-rijders naar hun ervaringen met en meningen over het opladen van elektrische auto’s. Het onderzoek is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijders. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. De Rijksuniversiteit Groningen was betrokken bij de uitvoering en validatie van het onderzoek. Het volledige onderzoek is hier te raadplegen.
Meer informatie
> Bron en meer info: nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
Rotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente
Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.
Lees meerNieuwe regelgeving voor veilige oplaadpunten in parkeergarages
Om te zorgen dat nieuwe laadpunten in parkeergarages veilig worden aangelegd, wordt de wetgeving vanaf 1 juli 2023 aangepast. Dat heeft gevolgen voor eigenaren en beheerders van garages.
Lees meerLaadpaalklevers
Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.
Lees meerHyper-efficiënte elektrische auto’s besparen potentieel 2,2 miljard euro aan verzwaringen
Hyper-efficiënte elektrische auto’s kunnen een positieve bijdrage leveren aan de energietransitie én de benodigde investeringen in de energie-infrastructuur verlagen.
Lees meerVexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst
Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.
Lees meerGemeente Groningen neemt plaatsen laadpalen in eigen beheer
Heijmans Infra BV gaat de komende jaren de laadpalen voor elektrische voertuigen leveren en plaatsen in de gemeente Groningen. Het netwerk van laadpalen in de gemeente wordt de komende drie jaar met 300 tot 500 palen uitgebreid.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.