Scanauto's niet meer ingezet voor opsporen gestolen auto's Amsterdam

Gepubliceerd op: 09 december 2024

De data die scanauto’s verzamelen wordt definitief niet meer gebruikt voor de opsporing van gestolen auto’s in Amsterdam. De werkwijze leidde tot privacyschendingen en er zijn geen bruikbare alternatieven, laat wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) weten.

 

In 2017 begonnen de gemeente, politie en RDW op basis van een convenant met het opsporen en afslepen van gestolen voertuigen die met behulp van parkeerdata waren opgespoord. Deze innovatieve werkwijze in de keten was eerder getest in een pilotopstelling. Egis Parking Services, het bedrijf dat door middel van scanauto’s controleert of er betaald is voor parkeren, gaf daarbij alle gescande kentekens door aan het RDW. Het RDW kon zien of het om een gestolen auto ging en gaf in dat geval de locatie door aan de politie. Vaak lichtte de politie daarna handhaving in, die de wagen op kosten van de verzekeraar wegsleepte.

 

Maar in 2020 trok de politie zelf aan de bel over een mogelijk probleem met de privacy. De parkeerdata, in feite persoonsgegevens, werden namelijk voor een ander doel gebruikt dan waarvoor ze oorspronkelijk zijn verzameld. In 2023 heeft de gemeente genoemde activiteiten stopgezet, omdat er aanwijzingen waren dat de gehanteerde werkwijze niet voldeed aan de eisen van de AVG. De convenantpartijen hebben de werkwijze vervolgens voor onderzoek als zogenaamde ‘ use case’ aangeboden aan de Adviesfunctie van IBDS (Interbestuurlijke Datastrategie, overheden die onder regie van
Binnenlandse Zaken samenwerken op het gebied van databeleid en datastrategie). IBDS heeft de werkwijze vervolgens door Pels Rijcken Highberg laten onderzoeken. Pels Rijcken Highberg heeft op 1 oktober 2024 het eindrapport opgeleverd.

 

Uit het onderzoek kwam (samengevat) naar voren, dat de eerder gehanteerde werkwijze vanwege het ontbreken van een duidelijke wettelijke grondslag voor gemeenten om parkeerdata voor dit doel te delen met RDW niet in overeenstemming is met de AVG (opsporing van gestolen voertuigen is geen wettelijke taak van de gemeente) en daarmee onrechtmatig. De (standaard)verstrekking van gegevens wordt tevens bovenmatig geacht. Pels Rijcken Highberg heeft op verzoek van de convenantpartners een aantal alternatieve werkwijzen onderzocht. Aan alle alternatieve werkwijzen bleken juridische risico’s of andere bezwaren te kleven. Om deze redenen hebben de convenantpartners besloten om de oude werkwijze niet te hervatten en bovengenoemd convenant te beëindigen. Dat is jammer voor personen en bedrijven die slachtoffer zijn van autodiefstal.

 

De convenantpartners hadden de activiteiten zoals beschreven in het convenant in de toekomst juist willen uitbreiden. De initiatiefnemers van het convenant hebben IBDS verzocht om de resultaten van het onderzoek bij het rijk onder de aandacht te brengen.

 

Meer informatie
> Lees de brief aan de gemeenteraad
> Gemeente Amsterdam, lid van Vexpan en Commissie Gemeenten

Tags

scanauto parkeerdata AVG gestolen auto's

Meer nieuws

Onderzoek naar bewonersvoorkeuren rond parkeren in woongebieden

De toename van het autobezit en het vaker thuiswerken en online winkelen zorgen voor een veranderende parkeervraag in woonomgevingen

Lees meer

Ontwikkelingen voor het ESPA-keurmerk voor parkeergarages

De ESPA (European Standard Parking Award) is een onderscheiding die namens de EPA (European Parking Association) wordt verstrekt.

Lees meer

Inspirerende bijeenkomst Young Professionals met gemeente Leiden

Brainstorm over twee Leidse parkeervraagstukken

Lees meer

De Efteling en parkeren. Over de kleine lettertjes en Klein Duimpje

De uitspraak van de Raad van State over de uitbreidingsplannen van de Efteling. De parkeerregeling uit het bestemmingsplan struikelt namelijk over de kleine lettertjes van de afwijkingsregeling.

Lees meer

Expertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen

In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn.

Lees meer

Gemeente Hardenberg evalueert en actualiseert gereguleerd parkeren

Net als in vergelijkbare gemeenten in de regio was in de Hardenbergse samenleving discussie over het geldende parkeerbeleid.

Lees meer
1 47 48 49 50 51 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief