Scanauto's niet meer ingezet voor opsporen gestolen auto's Amsterdam
De data die scanauto’s verzamelen wordt definitief niet meer gebruikt voor de opsporing van gestolen auto’s in Amsterdam. De werkwijze leidde tot privacyschendingen en er zijn geen bruikbare alternatieven, laat wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) weten.
In 2017 begonnen de gemeente, politie en RDW op basis van een convenant met het opsporen en afslepen van gestolen voertuigen die met behulp van parkeerdata waren opgespoord. Deze innovatieve werkwijze in de keten was eerder getest in een pilotopstelling. Egis Parking Services, het bedrijf dat door middel van scanauto’s controleert of er betaald is voor parkeren, gaf daarbij alle gescande kentekens door aan het RDW. Het RDW kon zien of het om een gestolen auto ging en gaf in dat geval de locatie door aan de politie. Vaak lichtte de politie daarna handhaving in, die de wagen op kosten van de verzekeraar wegsleepte.
Maar in 2020 trok de politie zelf aan de bel over een mogelijk probleem met de privacy. De parkeerdata, in feite persoonsgegevens, werden namelijk voor een ander doel gebruikt dan waarvoor ze oorspronkelijk zijn verzameld. In 2023 heeft de gemeente genoemde activiteiten stopgezet, omdat er aanwijzingen waren dat de gehanteerde werkwijze niet voldeed aan de eisen van de AVG. De convenantpartijen hebben de werkwijze vervolgens voor onderzoek als zogenaamde ‘ use case’ aangeboden aan de Adviesfunctie van IBDS (Interbestuurlijke Datastrategie, overheden die onder regie van
Binnenlandse Zaken samenwerken op het gebied van databeleid en datastrategie). IBDS heeft de werkwijze vervolgens door Pels Rijcken Highberg laten onderzoeken. Pels Rijcken Highberg heeft op 1 oktober 2024 het eindrapport opgeleverd.
Uit het onderzoek kwam (samengevat) naar voren, dat de eerder gehanteerde werkwijze vanwege het ontbreken van een duidelijke wettelijke grondslag voor gemeenten om parkeerdata voor dit doel te delen met RDW niet in overeenstemming is met de AVG (opsporing van gestolen voertuigen is geen wettelijke taak van de gemeente) en daarmee onrechtmatig. De (standaard)verstrekking van gegevens wordt tevens bovenmatig geacht. Pels Rijcken Highberg heeft op verzoek van de convenantpartners een aantal alternatieve werkwijzen onderzocht. Aan alle alternatieve werkwijzen bleken juridische risico’s of andere bezwaren te kleven. Om deze redenen hebben de convenantpartners besloten om de oude werkwijze niet te hervatten en bovengenoemd convenant te beëindigen. Dat is jammer voor personen en bedrijven die slachtoffer zijn van autodiefstal.
De convenantpartners hadden de activiteiten zoals beschreven in het convenant in de toekomst juist willen uitbreiden. De initiatiefnemers van het convenant hebben IBDS verzocht om de resultaten van het onderzoek bij het rijk onder de aandacht te brengen.
Meer informatie
> Lees de brief aan de gemeenteraad
> Gemeente Amsterdam, lid van Vexpan en Commissie Gemeenten
Meer nieuws
Gastcolumn 'Over en uit voor de parkeergarage'
Gastcolumn Carlo JT van de Weijer 'Over en uit voor de parkeergarage' In de toekomst hebben we geen parkeergarages meer nodig.
Lees meerOnderzoek mobiliteit: redenen waarom Nederlanders de auto liever laten staan
Na files zijn parkeerperikelen grootste bron van ergernis, blijkt uit een mobiliteitsonderzoek van EasyPark. Veel Nederlanders laten steeds vaker de auto staan.
Lees meerPost hbo-opleiding Parkeren: parkeren als onderdeel van de mobiliteitsketen
De vernieuwde post hbo-opleiding Parkeren is aangepast aan de huidige ontwikkelingen. Marc Moonen, parkeerspecialist bij Kwirkey en tevens docent bij DTV Consultants, vertelt hier meer over.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Henk Domenie
Henk Domenie, CEO Scheidt & Bachmann Parking Solutions Benelux, kwam via de installatie-sector in aanraking met de parkeerwereld en werd gegrepen door de veelzijdigheid van het parkeren.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 2
In dit artikel komt het besluit parkeerbelasting dat bij de wetswijziging van de gemeentewet hoort aan de orde en worden de belangrijkste wijzigingen daarin toegelicht.
Lees meerParkeren in het buitenland: zoeken naar parkeerplek lastigst
Het vinden van een parkeerplek blijkt in het buitenland een lastig karwei. 44 procent parkeert soms tot heel vaak op plekken zonder te weten of dat mag.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.