Scanauto's niet meer ingezet voor opsporen gestolen auto's Amsterdam

Gepubliceerd op: 09 december 2024

De data die scanauto’s verzamelen wordt definitief niet meer gebruikt voor de opsporing van gestolen auto’s in Amsterdam. De werkwijze leidde tot privacyschendingen en er zijn geen bruikbare alternatieven, laat wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) weten.

 

In 2017 begonnen de gemeente, politie en RDW op basis van een convenant met het opsporen en afslepen van gestolen voertuigen die met behulp van parkeerdata waren opgespoord. Deze innovatieve werkwijze in de keten was eerder getest in een pilotopstelling. Egis Parking Services, het bedrijf dat door middel van scanauto’s controleert of er betaald is voor parkeren, gaf daarbij alle gescande kentekens door aan het RDW. Het RDW kon zien of het om een gestolen auto ging en gaf in dat geval de locatie door aan de politie. Vaak lichtte de politie daarna handhaving in, die de wagen op kosten van de verzekeraar wegsleepte.

 

Maar in 2020 trok de politie zelf aan de bel over een mogelijk probleem met de privacy. De parkeerdata, in feite persoonsgegevens, werden namelijk voor een ander doel gebruikt dan waarvoor ze oorspronkelijk zijn verzameld. In 2023 heeft de gemeente genoemde activiteiten stopgezet, omdat er aanwijzingen waren dat de gehanteerde werkwijze niet voldeed aan de eisen van de AVG. De convenantpartijen hebben de werkwijze vervolgens voor onderzoek als zogenaamde ‘ use case’ aangeboden aan de Adviesfunctie van IBDS (Interbestuurlijke Datastrategie, overheden die onder regie van
Binnenlandse Zaken samenwerken op het gebied van databeleid en datastrategie). IBDS heeft de werkwijze vervolgens door Pels Rijcken Highberg laten onderzoeken. Pels Rijcken Highberg heeft op 1 oktober 2024 het eindrapport opgeleverd.

 

Uit het onderzoek kwam (samengevat) naar voren, dat de eerder gehanteerde werkwijze vanwege het ontbreken van een duidelijke wettelijke grondslag voor gemeenten om parkeerdata voor dit doel te delen met RDW niet in overeenstemming is met de AVG (opsporing van gestolen voertuigen is geen wettelijke taak van de gemeente) en daarmee onrechtmatig. De (standaard)verstrekking van gegevens wordt tevens bovenmatig geacht. Pels Rijcken Highberg heeft op verzoek van de convenantpartners een aantal alternatieve werkwijzen onderzocht. Aan alle alternatieve werkwijzen bleken juridische risico’s of andere bezwaren te kleven. Om deze redenen hebben de convenantpartners besloten om de oude werkwijze niet te hervatten en bovengenoemd convenant te beëindigen. Dat is jammer voor personen en bedrijven die slachtoffer zijn van autodiefstal.

 

De convenantpartners hadden de activiteiten zoals beschreven in het convenant in de toekomst juist willen uitbreiden. De initiatiefnemers van het convenant hebben IBDS verzocht om de resultaten van het onderzoek bij het rijk onder de aandacht te brengen.

 

Meer informatie
> Lees de brief aan de gemeenteraad
> Gemeente Amsterdam, lid van Vexpan en Commissie Gemeenten

Tags

scanauto parkeerdata AVG gestolen auto's

Meer nieuws

30 jaar fiscalisering deel 3: Parkeer(belasting) verordeningen en beleidsregels

In dit artikel wordt ingegaan op de algemeen verbindende voorschriften die de gemeente dient vast te stellen: de parkeerverordening en de verordening parkeerbelasting en de beleidsregels zoals het uitgiftebesluit en het aanwijzingsbesluit.

Lees meer

Laadpaalklevers

Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.

Lees meer

Onderhoud parkeergarages gemeente Amsterdam uitbesteed

De gemeente Amsterdam exploiteert tientallen parkeergarages, deels onder gebouwen. Bij het onderhoud komt heel wat kijken. De gemeente slaat een nieuwe weg in door het onderhoud in zijn geheel uit te besteden.

Lees meer

Vexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst

Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.

Lees meer

Parkeren en CROW, volop in beweging

CROW is al jaren dé kennisorganisatie op het gebied van parkeren en mobiliteit, met publicaties als de Parkeerkencijfers, Handboek Parkeren en Handboek P+R.

Lees meer

Einde parkeerduur­beperking?

De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.

Lees meer
1 35 36 37 38 39 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief