Naheffingsaanslag parkeerbelasting niet strijdig met Gemeentewet

Gepubliceerd op: 01 maart 2023

Hof Den Haag oordeelt dat de naheffingsaanslag niet in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, aangezien de heffingsambtenaar niet meer dan één uur parkeerbelasting heeft nageheven. De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie zonder nadere motivering ongegrond (art. 81 lid 1 Wet RO).

 

X parkeert zijn auto op een parkeerplaats in de gemeente Delft, waar alleen kan worden geparkeerd met een vergunning of een dagvergunning die € 30 kost. X voldoet parkeerbelasting voor een andere zone tegen een tarief van € 3,20 per uur. Hij krijgt een naheffingsaanslag van € 30 vermeerderd met € 61 aan kosten. X betoogt dat de naheffingsaanslag in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, omdat de heffingsambtenaar een gehele dag parkeerbelasting heeft nageheven in plaats van één uur.

 

Hof Den Haag (V-N 2022/27.1.8) oordeelt dat de naheffingsaanslag niet in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, aangezien de heffingsambtenaar niet meer dan één uur parkeerbelasting heeft nageheven. De naheffing is opgelegd naar het tarief van € 30 per 60 minuten, met een maximum van € 30 per 24 uur. Een dergelijk tarief van € 30 per dag of per dagdeel is geoorloofd, gelet op de vrijheid die gemeenten hebben bij het bepalen van hun parkeertarieven. Daarbij speelt mee dat de gemeente Delft met haar tariefstelling de bedoeling heeft parkeren door niet-bewoners (en hun bezoekers) in dit gebied te ontmoedigen. Het hof verwerpt verder X’ standpunt dat hier geen sprake is van parkeren. Het parkeren zonder (dag)vergunning is niet in strijd met een parkeerverbod. X had tegen betaling een (dag)vergunning kunnen aanschaffen, waarmee hij had kunnen parkeren. De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie zonder nadere motivering ongegrond (art. 81 lid 1 Wet RO).

 

Meer informatie
>
Bron: Taxlive.nl
> Wetsartikelen: Gemeentewet 234, Gemeentewet 225

Tags

parkeerbelasting Gemeentewet naheffingsaanslag parkeertarieven

Meer nieuws

Kabinet presenteert Actieagenda Auto met aandacht voor elektrisch rijden

Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Actieagenda Auto ‘Toekomstperspectief Automobiliteit’ gepresenteerd. Met daarin ook aandacht voor elektrisch rijden en de uitdagingen rond laadinfrastructuur.

Lees meer

Rechtbank vraagt wetgever naar wetgeving parkeerbelasting te kijken

Recent heeft de rechtbank Oost Brabant bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting gekozen. Hiermee geeft de rechtbank een signaal af om maatwerk en vraagt de wetgever naar de wetgeving parkeerbelasting te kijken.

Lees meer

B&W Amstelveen: 'Betaald parkeren geen melkkoe'

Het parkeerbeleid in Amstelveen geen melkkoe, zo schrijft het college van Amstelveen in een raadsbrief. Het plan om betaald parkeren stapsgewijs in bijna heel de gemeente in te voeren, stuitte op weerstand van bewoners.

Lees meer

Parking Trend magazine 4/2024 met bijdragen bestuursleden Vexpan

Het decembernummer van Parking Trend magazine van EPA deelt publicaties waarbij Vexpan bestuursleden Peter Dingemans en Ties de Groot betrokken zijn: EPA Fire Safety Advice Toolbox en Parking Data Essentials-serie.

Lees meer

Scanauto's niet meer ingezet voor opsporen gestolen auto's Amsterdam

De data die scanauto's verzamelen wordt definitief niet meer gebruikt voor de opsporing van gestolen auto's in Amsterdam. De werkwijze leidde tot privacyschendingen en er zijn geen bruikbare alternatieven.

Lees meer

Wegslepen van auto’s wezenlijk onderdeel parkeerregulering

Het slepen van voertuigen in niet-fiscale situaties is een wezenlijk onderdeel van een goede parkeerregulering. Dit kan teniet gedaan worden door foutgeparkeerde voertuigen. Hoe pas je dit toe in tijden van toenemende parkeerdruk?

Lees meer
1 2 3 44

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief