Samenwerking Vexpan met HAN Automotive

Gepubliceerd op: 19 september 2023

Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging, Platform Parkeren Nederland, staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.

 

De eerste samenwerking is eind augustus gestart in opdracht van Vexpan Commissie Gemeenten, contactpersoon Dennis Bruin. Vierdejaars studenten doen onderzoek naar de opkomende trends en de rol van de lichtste mobiliteit (fietsen en aanverwante vervoersmiddelen) in een binnenstedelijke omgeving.

 

Casus indienen en publicaties
Voor de zomer kreeg het bestuur al een presentatie van over de opleiding en het Lectoraat HAN Automotive Research van Koen Lau en Pieter Dekker, de grondlegger van het LEV Kenniscentrum van de HAN. Er is afgesproken dat Vexpan leden of commissies een casus kunnen indienen voor een onderzoek door de studenten van HAN Automotive, onder begeleiding van Koen Lau en Pieter Dekker. Maar de HAN kan ook publicaties plaatsen via de redactie van Vexpansie.

 

HAN Automotive Research
HAN Automotive gaat natuurlijk over auto’s en techniek, maar het gaat daarnaast steeds meer over de intelligente mobiliteit, verduurzaming, gedrag en meer. In lijn met de vaste thema’s van de HAN: slim, schoon en sociaal. Onderzoek, bij voorkeur samen met studenten, is een kerntaak van HAN Automotive Research. Hierbij speelt het gedrag van de mens een grote rol, in combinatie met de verbeterde technologie.

 

Een mooi voorbeeld zijn de microcars, die je met een bromfiets rijbewijs mag rijden. De microcar is nu al een opkomende trend rond het schoolplein in het voortgezet onderwijs. Zet deze trend zich voort en moeten wij over 10 jaar de parkeergarages en de buitenruimte aanpassen aan deze nieuwe trend? Of zal het zo’n vaart niet lopen. Deze kleine voertuigen nemen minder plaats in, maar zijn mensen over te halen om zich anders te gaan vervoeren? Dit soort onderzoeken kan belangrijk zijn voor investeringen van parkeergarages en parkeerplaatsen die voor minimaal 30 jaar gedaan worden.

 

Meer informatie
Wil je meer weten of een casus indienen? Neem dan contact op met
> bestuurslid Erik Bosschaart via info@vexpan.nl of
> verenigingsmanager Jolanda Mazirel via verenigingsmanager@vexpan.nl
> HAN Automotive Research

Tags

onderzoek HAN Automotive casus

Meer nieuws

Zoekverkeer en bezettingsgraad, hoe vol is vol?

Uit onderzoek blijkt dat hogere bezettingsgraden niet tot te volle parkeergelegenheden leiden.

Lees meer

Parkeervisie gemeente Enschede: flexibiliteit en verlagen parkeerdruk

De gemeente Enschede heeft de parkeervisie vastgesteld. Daarin staat hoe ze in de toekomst willen omgaan met autoparkeren in Enschede. 

Lees meer

Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag

Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.

Lees meer

Keynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’

Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.

Lees meer

Uitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden

De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'

Lees meer

Sociaal bewogen parkeerbeleid

Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.

Lees meer
1 24 25 26 27 28 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief