Royal HaskoningDHV brengt landelijke ontwikkeling laadbehoefte in kaart

Gepubliceerd op: 19 mei 2021

De laadpalen die het groeiend aantal elektrische voertuigen moeten voorzien van stroom worden momenteel gerealiseerd wanneer hier vraag naar is. Om opdrachtgevers niet langer achter de feiten aan te laten lopen, brengt Royal HaskoningDHV met een voorspellingsmodel in kaart waar en wanneer er de komende tien jaar laadinfrastructuur nodig is.

 

Het advies- en ingenieursbureau is zo’n tweeënhalf jaar geleden gestart met het planmatig in kaart brengen hoe de vraag naar laadinfrastructuur zal gaan groeien in heel Nederland. Mattheo van der Molen, projectmanager bij Royal HaskoningDVH, zal erover vertellen op het Congres Laadinfra ‘21 op 1 juni 2021.

 

Volgens Van der Molen worden er nu pas laadpalen gerealiseerd als iemand een elektrisch voertuig heeft of zicht heeft op een aanschafdatum. De behoefte om meer vooruit te kunnen kijken groeit echter bij opdrachtgevers zoals gemeenten, maar ook bij chargepoint operators en andere dienstverleners. “Je kunt wel inschatten hoeveel laadmogelijkheden er in 2030 nodig zijn, maar je loopt dan toch het risico dat laadpalen te vroeg of te laat geplaatst worden. Daarom is een gefaseerde uitrol op basis van een prognose en een plankaart nodig.”

 

Bovendien is het belangrijk om te weten of laadpalen op bepaalde plaatsen ook daadwerkelijk geregeld gebruikt zullen gaan worden, legt de projectmanager uit. “Soms vragen mensen zich af waarom er acht parkeervakken gereserveerd zijn in hun straat, terwijl momenteel maar twee buurtbewoners een elektrische auto hebben.”

 

> Lees het volledige artikel op infrasite.nl

Tags

e-laden laadinfrastructuur

Meer nieuws

Convenant met ministerie I&W over laadinfrastructuur in parkeergarages

Na de intentieverklaring voor ontwikkeling van laadinfrastructuur in parkeergarages door het Ministerie I&W en Vexpan ondertekend werd het uitgewerkte convenant door staatssecretaris Stientje van Veldhoven en André Wielaard, voorzitter van Vexpan ondertekend.

Lees meer

Groot onderzoek naar transparante laadtarieven

Er komt een onderzoek naar de transparantie van laadtarieven voor elektrische auto’s bij de verschillende aanbieders in Nederland. Dat meldt BNR. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Nationaal Kennisinstituut Laadinfrastructuur (NKL).

Lees meer

Bijna de helft meer elektrische auto's op de weg dan in 2019

Er reden in 2020 43% meer elektrische auto’s op de weg dan in 2019. In totaal waren dat er 292.630. Van alle personenauto’s in het Nederlandse wagenpark was in 2020 3,2% elektrisch. In 2019 was dit

Lees meer

Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?

In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?

Lees meer

Naar meer transparantie in de laadkosten

Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.

Lees meer

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer
1 13 14 15 16

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief