Rotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen
Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs. Ook doet de gemeente een oproep aan fietsers en scooterrijders: zet de fiets of scooter netjes weg.
De gemeente Rotterdam moedigt het gebruik van deelfietsen, -scooters en -bakfietsen aan. Dan komen er namelijk minder auto’s de stad in. Het is een populaire manier van reizen: in 2023 is in Rotterdam zo’n 9,7 miljoen kilometer afgelegd op deel(bak)fietsen en deelscooters. Maar dat gebruikers de fietsen en scooters niet netjes terugzetten, is een probleem.
‘Ergernis nummer 1’
‘Deelscooters en -fietsen zijn hartstikke gunstig voor onze stad, maar ze moeten wel normaal geparkeerd staan’, zegt wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit). ‘Het komt te vaak voor dat fietsen of scooters de stoep blokkeren en de weg versperren. Het is met stip ergernis nummer 1 onder Rotterdammers.’
Van 140 naar 180 hubs
Om te voorkomen dat deelfietsen en -scooters overal neergezet worden, komen er meer zogenoemde parkeerhubs. Dit zijn witte vakken op straat, speciaal bedoeld om gebruikte fietsen of scooters in terug te zetten. Buiten die vakken kan het deelvervoer niet op slot worden gezet. De gebruiker blijft dan betalen voor de fiets of scooter, omdat de rit in de app niet kan worden stopgezet. In heel Rotterdam zijn nu 140 hubs. Dat worden er dit jaar 180. De gemeente zorgt dat de hubs komen op plekken waar mensen veel overlast melden en waar veel deelvervoer wordt gebruikt.
‘Houd rekening met elkaar’
De gemeente handhaaft op foutgeparkeerd deelvervoer, maar toch zetten mensen de fietsen en scooters niet overal netjes weg. Daarom is er vanaf maandag ook een campagne: Ritje voorbij? Houd de stoep vrij! De gemeente roept hiermee gebruikers van deelvervoer op om parkeeroverlast te voorkomen. Zet de fiets of scooter bijvoorbeeld in de rij bij andere fietsen of scooters in een parkeerhub, zorg dat er genoeg ruimte is voor kinderwagens en rolstoelen en parkeer niet op een blindegeleidelijn.
Wethouder Lansink-Bastemeijer: ‘Als voetganger moet je eromheen of je ertussen wurmen en dat gáát niet als je slecht ter been bent, in een rolstoel zit of een kinderwagen voortduwt. Met deze maatregelen zeggen we: houd een beetje rekening met elkaar en parkeer je fiets of scooter gewoon netjes in het vak.’
Boete voor foutparkeren
Naast de extra parkeerhubs en de campagne zijn er ook strengere regels voor bedrijven die deelvervoer aanbieden in Rotterdam. Zij moeten nog meer hun best doen om parkeeroverlast te voorkomen. De bedrijven gebruiken bijvoorbeeld beloningssystemen.
Ook gebruiken ze een zogenoemde parkeerscore. Met deze score houden bedrijven bij hoe vaak iemand een fiets, bakfiets of scooter foutparkeert. Wanneer iemand meerdere keren de fout in gaat, kan hij een boete krijgen. Ook kan het bedrijf ervoor zorgen dat je geen deelfiets of -scooter meer kan gebruiken.
Meer informatie
>Bron: Gemeente Rotterdam
Meer nieuws
In- en uitrijden op kenteken bij 53 P+R locaties
Vanaf nu is het bij 53 betaalde P+R locaties mogelijk om in en uit te rijden met behulp van kentekenherkenning. Hiermee wil NS met Q-Park parkeren bij stations voor reizigers sneller en makkelijker maken.
Lees meerDeelmobiliteit: leren van parkeren
Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling. De sector is volwassener geworden. Parkeerprofessionals worden vaak al in een vroeg stadium betrokken.
Lees meerSamenwerken om deelmobiliteit in de Metropoolregio Amsterdam te versnellen
Om het gebruik van deelmobiliteit te bevorderen en versnellen, werken de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam, MRA-platform Smart Mobility en MRA-Elektrisch samen.
Lees meerHoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?
Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW
Lees meerKrachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven
Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.
Lees meerAutobezit en autogebruik onder jongvolwassenen en visies ten aanzien van deelmobiliteit
Internationaal onderzoek laat zien dat in veel landen het autobezit en autogebruik daalt, vooral onder jongvolwassenen. TU Delft onderzoekt hoe deze trends zich in Nederland ontwikkelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.