Regels Hoge Raad betalen parkeerbelasting door pakketbezorgers op betaaldparkerenplek
Voor auto’s die worden stilgezet op een plek voor betaald parkeren hoeft geen parkeerbelasting te worden betaald als het gaat om het ‘onmiddellijk laden of lossen’ van goederen. Van ‘laden of lossen’ is sprake bij het afleveren of ophalen van goederen die vanwege hun omvang of gewicht moeilijk op een andere wijze dan per auto kunnen worden gebracht of gehaald. Voor elke keer dat de auto wordt stilgezet, moet afzonderlijk worden beoordeeld of de aldaar op te halen of af te leveren goederen van een dergelijke omvang of gewicht zijn. Dat heeft de Hoge Raad vandaag beslist in een zaak van een pakketbezorger.
De zaak
De belanghebbende is een ondernemer die pakketten met groente en fruit levert. Hiervoor rijden busjes rond om bij klanten de pakketten af te leveren en de lege verpakkingen van eerder afgeleverde pakketten op te halen.
De heffingsambtenaar van de gemeente heeft aan belanghebbende twee naheffingsaanslagen parkeerbelasting opgelegd omdat het busje van belanghebbende op twee data stilstond op een plek voor betaald parkeren terwijl door belanghebbende niet betaald was. Bij rechtbank en gerechtshof was in geschil of op deze twee data, toen het busje was stilgezet, sprake was van parkeren of van onmiddellijk laden en lossen. In de publicatie van de rechtspraak lees je het oordeel van het gerechtshof en de Hoge Raad.
Gevolgen voor pakketbezorgers
Het gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad is dat pakketbezorgers op dezelfde manier worden behandeld als ieder ander die zijn auto of busje neerzet op een plek voor betaald parkeren om goederen te brengen of te halen. Voor iedereen geldt dat in die situatie alleen dan geen parkeerbelasting hoeft te worden betaald als de goederen op die plek moeilijk anders dan per auto konden worden gebracht of gehaald.
Meer informatie
> In de publicatie van de rechtspraak lees je het oordeel van het gerechtshof en de Hoge Raad.
Meer nieuws
7 basisregels om aan de eisen voor noodverlichting te voldoen
Net als voor veel andere locaties waar veel mensen komen, geldt ook voor parkeergarages dat noodverlichting verplicht is. We zetten een aantal basisregels voor noodverlichting op een rij.
Lees meer90% van de publieke parkeerdata op orde
Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata heeft na een looptijd van vijf jaar 90% van de publieke parkeerdata op orde gekregen. De samenwerking tussen het Ministerie en SHPV leidde tot betere parkeerinformatie.
Lees meerRaad Amersfoort stemt ondanks referendum wel in met parkeerplannen
De gemeente Amersfoort zet de bekritiseerde parkeerplannen door, ondanks de massale tegenstem bij het referendum. Coalitiepartijen kwamen 19 december 2023 met een aantal aanpassingen aan het beleid.
Lees meerHet belang van een goede definitie voor deelmobiliteit voor gemeenten
Dit artikel richt zich op betekenis van een geschikte definitie voor deelmobiliteit voor deelmobiliteitsbeleid van decentrale overheden.
Lees meerDefinitie deelmobiliteit, een uitdaging voor beleidsmakers
Op dit moment bestaat er zowel in de maatschappij alsook in de wetenschap nog geen overeenstemming over een definitie van deelmobiliteit.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Fenny Waalkens
Parkeren wordt vaak als ‘negatief’ gezien: te weinig, te duur, niet goed geregeld … Ik wil juist het tegenovergestelde laten zien, dat parkeren iets toevoegt aan de klantbeleving.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.