Regels Hoge Raad betalen parkeerbelasting door pakketbezorgers op betaaldparkerenplek

Gepubliceerd op: 17 januari 2025

Voor auto’s die worden stilgezet op een plek voor betaald parkeren hoeft geen parkeerbelasting te worden betaald als het gaat om het ‘onmiddellijk laden of lossen’ van goederen. Van ‘laden of lossen’ is sprake bij het afleveren of ophalen van goederen die vanwege hun omvang of gewicht moeilijk op een andere wijze dan per auto kunnen worden gebracht of gehaald. Voor elke keer dat de auto wordt stilgezet, moet afzonderlijk worden beoordeeld of de aldaar op te halen of af te leveren goederen van een dergelijke omvang of gewicht zijn. Dat heeft de Hoge Raad vandaag beslist in een zaak van een pakketbezorger.

 

De zaak
De belanghebbende is een ondernemer die pakketten met groente en fruit levert. Hiervoor rijden busjes rond om bij klanten de pakketten af te leveren en de lege verpakkingen van eerder afgeleverde pakketten op te halen.

De heffingsambtenaar van de gemeente heeft aan belanghebbende twee naheffingsaanslagen parkeerbelasting opgelegd omdat het busje van belanghebbende op twee data stilstond op een plek voor betaald parkeren terwijl door belanghebbende niet betaald was. Bij rechtbank en gerechtshof was in geschil of op deze twee data, toen het busje was stilgezet, sprake was van parkeren of van onmiddellijk laden en lossen. In de publicatie van de rechtspraak lees je het oordeel van het gerechtshof en de Hoge Raad.

 

Gevolgen voor pakketbezorgers
Het gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad is dat pakketbezorgers op dezelfde manier worden behandeld als ieder ander die zijn auto of busje neerzet op een plek voor betaald parkeren om goederen te brengen of te halen. Voor iedereen geldt dat in die situatie alleen dan geen parkeerbelasting hoeft te worden betaald als de goederen op die plek moeilijk anders dan per auto konden worden gebracht of gehaald.

 

Meer informatie
> In de publicatie van de rechtspraak lees je het oordeel van het gerechtshof en de Hoge Raad.

 

 

Tags

betaald parkeren parkeerbelasting laden en lossen rechtspraak

Meer nieuws

Mobiliteitsbeeld 2023

Inwoners van Nederland legden in 2022 meer afstand in Nederland af dan in 2021, maar minder dan voor de coronapandemie (2019). Dit blijkt uit het Mobiliteitsbeeld 2023 van KiM.

Lees meer

Uitreiking Q-Park Student-Award 2023

Op 9 november is in Maastricht wederom de Q-Park Student-Award uitgereikt. Deze werd in 2014 door samenwerking van Q-Park met de Erasmus Universiteit Rotterdam in het leven geroepen.

Lees meer

Vanaf 1 januari 2024 rapporteren over CO2-uitstoot van reizen door werknemers

Per 1 januari a.s. gaan er regels gelden om de CO2-uitstoot van reizen door werknemers terug te dringen. De regels zullen opgenomen worden in het Besluit activiteiten leefomgeving, met de Omgevingswet als grondslag.

Lees meer

Parkeren na corona: terug naar oude gewoontes?

We zien berichten voorbij komen die erop lijken te wijzen dat het autogebruik weer terug is op het oude niveau van vóór corona of zelfs hoger.

Lees meer

Zoekverkeer en bezettingsgraad, hoe vol is vol?

Uit onderzoek blijkt dat hogere bezettingsgraden niet tot te volle parkeergelegenheden leiden.

Lees meer

Parkeervisie gemeente Enschede: flexibiliteit en verlagen parkeerdruk

De gemeente Enschede heeft de parkeervisie vastgesteld. Daarin staat hoe ze in de toekomst willen omgaan met autoparkeren in Enschede. 

Lees meer
1 23 24 25 26 27 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief