Reactie op IBO-rapport: elektrisch rijden moet voor grote groepen betaalbaar zijn
De transitie naar emissieloze auto’s moet voor grote groepen betaalbaar zijn en daarom moet het kabinet naast beprijzende en normerende maatregelen vooral ook stimulerende maatregelen inzetten. Dat adviseert het Formule E-Team (FET) in een brief aan het kabinet.
IBO-rapport
De brief bevat de reactie van het FET op het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Klimaat ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’ dat afgelopen maand door ambtenaren van de verschillende ministeries werd gepresenteerd.
‘Het IBO doet een aantal voorstellen om de CO2 uitstoot binnen de sector mobiliteit terug te dringen. Het invoeren van zero-emissiezones, een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting, het invoeren van een verbod op zakelijke brandstofauto’s vanaf 2025 en het verhogen van de bpm van fossiele personenauto’s. Dit zijn voorstellen die weliswaar elektrisch rijden aantrekkelijker maken ten opzichte van rijden in een brandstofauto, maar die ook betekenen dat elektrisch rijden fors duurder wordt dan nu’, licht het FET in de brief aan het kabinet haar pleidooi voor stimulerende maatregelen toe.
Laadinfrastructuur
In de brief vraagt het FET ook aandacht voor de uitrol van laadpalen. ‘Een essentiële randvoorwaarde voor de ingroei van elektrische personenauto’s is het realiseren van voldoende (slimme) laadinfrastructuur. Het FET vindt dan ook dat er maatregelen moeten komen om de capaciteit van het netwerk uit te breiden en tijdig de impact van de extra benodigde laadinfrastructuur op het elektriciteitsnetwerk te mitigeren.’
Meer informatie
> De brief van het Formule E-Team is hier in zijn geheel te lezen | Nederlandelektrisch.nl
> Alles over Thema E-laden
Meer nieuws
Handreiking brandbestrijding ondergrondse parkeergarages
De Brandweeracademie van het IFV biedt de handreiking voor de voorbereiding op en de aanpak van de brandbestrijding in ondergrondse parkeergarages.
Lees meerElektrische auto’s blijken relatief veel minder in brand te vliegen
Voor het eerst werden er in 2021 cijfers over elektrische autobranden verzameld. De cijfers zijn bemoedigend. Zo is te lezen in onder andere Trouw.
Lees meerRotterdam krijgt 100 slimme laadpalen in eerste kwartaal
Slimme laadpalen voor elektrische auto’s kunnen het elektriciteitsnet helpen stabiliseren. Daarom plaatst Rotterdam in de eerste drie maanden van dit jaar honderd van zulke laadpunten.
Lees meerElektrisch laden in gemeentelijke garages Rotterdam op stoom
Rotterdam heeft in 2020 ambitieuze doelstellingen geformuleerd om binnen enkele jaren in al haar garages elektrisch laden mogelijk te maken. Zij volgt daar een meersporenbeleid
Lees meerVerantwoordelijkheden en risico’s bij laadpalen in parkeergarages
Nederland ziet steeds meer elektrische auto’s en daarmee ook een groeiende vraag naar laadpalen. Tegelijkertijd zijn veel private en publieke garage-eigenaren en VvE’s beducht voor de gevaren die laadpalen in garages
Lees meerVvE's bang voor elektrische auto in garage
Media berichten dat verenigingen van eigenaren (VvE’s) elektrische auto’s soms weigeren in de garages onder hun appartementencomplex uit toenemende vrees voor brand
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.