Raad Haarlem na referendum: parkeernota ingetrokken

Gepubliceerd op: 29 maart 2024

De gemeenteraad van Haarlem heeft op 28 maart 2024 de uitslag van het parkeerreferendum besproken. De raad heeft besloten om de Nota Uitwerking parkeerregulering in te trekken. En opdracht gegeven aan het college om in gesprek te gaan met de stad en daarna met een nieuw voorstel te komen.

 

Op 6 maart 2024 konden Haarlemmers tijdens een referendum laten weten of zij vóór of tegen de ‘Nota Uitwerking parkeerregulering: Uitbreiding betaald parkeren in Haarlem’ waren. Ruim 37% van de Haarlemmers die mochten stemmen heeft dat gedaan. Van hen stemde 81,61% tegen de nota. De uitslag van het referendum is een advies aan de raad. De raad heeft op basis van deze uitslag besloten de nota in te trekken.

 

In gesprek met de stad
In de nota stond een pakket aan maatregelen om parkeerproblemen in Haarlem aan te pakken. De gemeenteraad wil graag meer weten over de redenen waarom veel Haarlemmers tegen de maatregelen stemden. Daarom heeft de raad het college opdracht gegeven om opnieuw in gesprek te gaan met de stad. Haarlemmers kunnen zo een bijdrage leveren aan de oplossingen. De raad wil dit voorstel in december 2024 bespreken.

 

Op deze manier wil de gemeenteraad recht doen aan zowel de uitslag van het referendum als aan eerder vastgesteld beleid, zoals de Omgevingsvisie(link is extern), Woonvisie(link is extern) en het Mobiliteitsbeleid(link is extern).

 

Regeling voor onder andere scholen en handhaving op geldende parkeerregels
Ook heeft de raad opdracht gegeven om parkeerregelingen uit te werken voor onder andere scholen en begraafplaatsen. Daarnaast wil de raad dat er meer wordt gehandhaafd op de geldende parkeer- en verkeersregels.

 

Meer informatie
> Bron: gemeente Haarlem 
> Themadag Gemeenten: Participeren kan je leren! | 30 mei 2024

Tags

parkeernote parkeerreferendum betaald parkeren

Meer nieuws

Samenwerking Vexpan-leden WPS en ParkBee

Door de integratie met WPS kunnen parkeerexploitanten parkeerplaatsen toevoegen aan het ParkBee platform en de gebruikers hiervan bereiken. Wat een stroom van verkeer naar de parkeerlocatie genereert.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Wim van der Heide

Wim van der Heide, Business Development Manager bij Ballast Nedam Park & Connect, kwam via onderzoek naar mechanische parkeersystemen in aanraking met de parkeerwereld.

Lees meer

Welk beleid op deelmobiliteit? | MaaS Kenniscafé

Een samenhangende en duidelijke visie over het beleid rondom deelmobiliteit is nodig om het gebruik te stimuleren. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit gaat daarbij helpen.

Lees meer

30 jaar fiscalisering deel 5: Jurisprudentie

In dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering gaat het over jurisprudentie. Tot op de dag van vandaag wordt er tegen opgelegde naheffingen bezwaar gemaakt. In een aantal gevallen gaat de bezwaarmaker als hij van de belastingrechter geen gelijk krijgt naar het gerechtshof en soms zelfs naar de Hoge Raad.

Lees meer

30 jaar fiscalisering deel 4: Bebording

In dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering kijken we terug op de ontwikkeling van de bebording. Via bebording herkent de parkeerder het ter plaatse geldende parkeerregiem.

Lees meer

Rotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente

Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.

Lees meer
1 34 35 36 37 38 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief